Subtiele narcistische communicatie

Veel mensen met 'covert' narcisme willen in hun narcisme niet teveel opvallen. Want ze zijn natuurlijk eigenlijk helemaal niet narcistisch. Dat ze zich zo gedragen komt door de ander. Ze stellen zich ogenlijk bescheiden op, het ligt dus niet aan hen.

Eén van de tactieken is het proberen de ander zich meer onzeker te laten voelen. Dat wordt zo subtiel mogelijk geprobeerd. De bedoeling is dat de ander zich minder slim of minder competent gaat voelen.

Er is iets fout gegaan binnen de organisatie. Bijvoorbeeld: de baas stelde een onmogelijke deadline, waardoor het product niet voldoende gecontroleerd kon worden. Dan blijkt er een foutje in het product te zitten, waardoor de afnemer met een klacht komt. Vervolgens komt de baas naar jou toe met de vraag hoe het kan dat een zó ervaren medewerker zoiets over het hoofd kon zien.

Of je krijgt een compliment dat tegelijk kritiek bevat: “Vrij goed gedaan, deze keer!” “Gelukkig heb je beter gekookt dan gisteren!”

Je meent dat je duidelijk bent geweest in je stellingname. “Ik wil niet dat je vanavond langs komt.” Met zo’n booschap zal iemand met narcisme moeite hebben, want het is een afwijzing. Hij komt mogelijk toch op bezoek. Jouw opmerking pareert hij met een andere stellingname: “Dan ben je niet duidelijk geweest!”

Je raakt wat geagiteerd omdat je het gevoel krijgt dat je de persoon met narcisme niet goed duidelijk kunt maken wat jij bedoelt. Je gaat bijvoorbeeld harder of hoger praten. Dat is koren op de molen van de narcist. “Je hoeft niet kwaad te worden. Er is toch helemaal niets aan de hand. We zijn gewoon in gesprek. Maar als je zó tegen me te keer gaat hoeft het van mij niet meer!”

Hoe dan ook, je krijgt in deze communicatie toch weer het gevoel dat het aan jou ligt. Je voelt je dom, je hebt het niet goed gedaan, je bent niet duidelijk geweest. Of je mag niet boos worden, want de kritiek zat immers verpakt in het mooie jasje van een compliment. Als je niet uitkijkt en je grenzen bewaakt wordt communicatie met een narcist een slijtageslag.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

2 gedachten over “Subtiele narcistische communicatie”

  1. OOOOO . . . ik heb zo gelachen over deze column . . . vooral dat “vrij goed gedaan deze keer” . . . . !
    Toch vraag ik mij af: Zijn er nog wel “normale” mensen . . . . . . ?!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: