Gesprek met een moslim

Voor het eerst ben ik gisteren verschenen op de Oranjemarkt in Delft. Ik was al snel weer vertrokken, want ik kan slecht tegen mensenmenigten. 

Naar huis lopend kwam ik een ‘evangeliserende’ moslim tegen. Dat kan niet, want moslims verkopen het Evangelie niet. Maar in elk geval wilde deze man zoveel mogelijk mensen is Delft bekeren tot de islam. Daartoe deelde hij gratis de Koran uit.

Ik vertelde hem dat ik delen van de Koran heb gelezen, maar dat ik steeds meer onder de indruk ben gekomen van de boodschap van de Bijbel. Daarop begon hij mij met teksten uit de Bijbel te bestoken.

Net zoals een Jehovah-Getuige had ook hij kennelijk allerlei losse teksten paraat om christenen te overtuigen dat ze de Bijbel nog niet goed kennen en dat diezelfde Bijbel barst van de inconsequenties. Ik lees de Bijbel niet als een verzameling van losse teksten en was dus een gemakkelijke prooi.

Zijn hoofdbezwaar was hét struikelpunt voor (ook) de Jehovah-getuigen: de leer van de Drie-eenheid. Hoe kan iemand nu God én mens zijn? Als zijspoor vroeg ik naar de Heilige Geest, het derde aspect van de Drie-eenheid. Daar had hij een ingewikkelde uitleg bij die ik niet begreep. In elk geval kennen de moslims volgens hem ook de Geest: die was namelijk op de Profeet neergedaald.

Volgens hem kent de Bijbel Jezus niet echt en vooral de apostel Paulus was een grote ketter die veel van de leer van Jezus teniet heeft gedaan. De moslims kennen de échte Jezus. “Als u de Koran leest gaat u véél meer van Jezus houden dan u nu doet. De Koran vertelt echt wie Jezus is”.

De Koran gelooft dat Jezus een zeer belangrijke profeet was. Er zijn zelfs geschriften waarin gezegd wordt dat Jezus de op één na belangrijkste profeet in de geschiedenis is geweest (ná Mohammed). Moslims geloven dat Jezus veel wonderen heeft gedaan en ze geloven ook dat Jezus uit de maagd Maria geboren is. Ze vinden het geloof dat Jezus de zoon van God was een ernstige ketterij. Ze verwerpen dat Jezus aan het kruis gestorven zou zijn. De Joden wilden Hem doden, maar God heeft Hem gered en Hij is naar God teruggekeerd omdat hij zonder zonde was. 

Islam betekent vrede en de Jezus in de Bijbel verkondigt haat. Jezus had gezegd dat je zelfs je vader en moeder zou moeten haten en dat je die personen bij Jezus zou moeten brengen om gedood te worden. Dat laatste staat nergens in de Bijbel, maar hij wilde de tekst voor mij wel aanwijzen. Dat gebeurde echter niet.

Ik vroeg hem hoe het komt dat veel moslims (in tal van landen) met geweld mensen tot bekering brengen. Als het zo’n mooie boodschap is raken mensen vanzelf wel overtuigd. Daarom begon hij over de Kruistochten: dat de christenen met geweld hebben geprobeerd om moslims te bekeren. Ik vroeg hem naar het ‘nu’, maar volgens hem gebruiken alleen corrupte regimes geweld en echte moslims wijzen geweld af.

Vervolgens zei hij dat Jezus nooit aan het kruis gestorven is. Dat hebben christenen er van gemaakt omdat ze de boodschap passend wilden maken. Ik vroeg hem hoe de ooggetuigen (tot zelfs een Romeinse officier) dan deze kruisiging met eigen ogen hebben kunnen zien. Volgens hem is dat achteraf zo gereconstrueerd – nogmaals: omdat men er een passend verhaal van wilde maken zodat mensen deze valse leer zouden blijven accepteren.

Tenslotte waarschuwde hij mij: "Ik heb de boodschap van de Koran gehoord, ik ben nu een gewaarschuwd mens, als ik me niet bekeer tot de Koran ga ik naar de hel. Dan is er geen kans meer op herstel en heb ik levenslang."

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Eén gedachte over “Gesprek met een moslim”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.