Dopsleutel

In de tijd dat het leven nog eenvoudig was had ik op mijn werk een zogenaamde dopsleutel die deuren opende die voor anderen gesloten bleven. Die anderen waren de bewoners. De meeste personeelsleden hadden zo'n sleutel.

Het voordeel van de dopsleutel was dat hij ook paste op de deuren van de treinen. Op die manier heb ik wel eens iemand uit de trein laten stappen die op het eindpunt Den Helder in een diepe slaap was verzonken en vergeten was uit te stappen. De deuren van de trein zaten inmiddels op slot.

In die tijd probeerde NS uit alle macht fietsers te weren uit de treinen. Wilde je toch je fiets meenemen, dan moest je je melden bij de conducteur die meestal chagrijnig werd dat er weer een fietser de gevestigde orde kwam verstoren. De fiets werd dan opgesloten in de speciale afdeling waar ook kranten, spoedpakketjes en medische organen werden opgeborgen.

Omdat het gehijs met tassen en het uitladen van de fiets een hele klus was liep ik bij de nadering van station Apeldoorn alvast naar het compartiment waar mijn fiets stond. Helaas zat de deur op slot en de conducteur was er niet. Dus opende ik het compartiment met mijn dopsleutel. Ik laadde de tassen op de fiets en was helemaal klaar voor de reguliere uitzetting zonder NS enige vertraging te bezorgen. Ik had immers het beste met de NS voor.

Op dat moment kwam de conducteur binnen. Hij brieste verontwaardigd: ‘Hoe komt u hier?’ Ik zei: ‘Door de deur’. Hij zei: ‘was die deur open dan?’ Ik zei: ‘Ik kon gewoon naar binnen.’ Dat geloofde hij niet, maar het was wel zo. Ik kon gewoon naar binnen. Weliswaar met een sleutel, maar het was niet onwaar.

Dit kon dus niet zomaar volgens de conducteur. Ik moest uitstappen, maar er was wel nader onderzoek nodig door de plaatselijke stationschef van het station Apeldoorn. Het gevolg was ook dat de trein een paar minuten te laat weer vertrok. Ik had mijn best gedaan, maar als NS-medewerkers vervolgens problemen gaan maken, dan kan ik daar natuurlijk niets aan doen. Over de dopsleutel heb ik niets gezegd.

Inmiddels kan ik de sleutel bijna nergens meer bij NS gebruiken. Maar wél in Belgische treinen om bij de fietsenafdeling te komen. Daar hebben ze nog steeds hetzelfde inlaadsysteem als in de jaren '70 in Nederland. Dus die sleutel bewaar ik nog even voor toekomstige coronabestendige fietsreizen door België. 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

3 gedachten over “Dopsleutel”

  1. Een vierkante, Jan. NS verving later de vierkante dopsleutel, die in handen was van 3,94% van de bevolking, door een driehoekige dopsleutel.

  2. Was het een driehoekige of vierkante dopsleutel? Een kleine verzameling ijzerwaar komt altijd van pas en kan in voorkomende gevallen zelfs levens redden.

    Voorgesteld worden een uitgebreid Victorinox Zwitsers legermes SwissChamp XAVT en een Leatherman Charge Plus TTi multitool. Dan sta je nooit voor dichte deuren.

    En niet de volledige waarheid spreken is geen liegen. Dan hadden de juiste vragen maar gesteld moeten worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.