De Q is van Quatre Bras

Jullie dachten natuurlijk: “Nu gaat Henk de mist in! In Quito heeft hij nooit gefietst. Dus wat gaat hij met de Q doen?”

Welnu: hij fietste vanuit Hardegarijp naar het oosten en kwam in dier voege door het buurtschap Quatre Bras. Het is een buurtschap in de gemeente Tytsjerksteradiel.

Jullie denken wel dat de Friezen alleen maar Fries spreken, en dat is ook wel een beetje zo in dit deel van Friesland, maar ze kunnen ook Frans. Dus heet deze buurtschap Quatre Bras. Voor de eenvoudige lezers onder ons: dat betekent vier armen. Het is dus gewoon de naam van een kruising. Best een gevaarlijke kruising trouwens, het is er behoorlijk druk.

De vier armen leiden respectievelijk naar Hurdegaryp, Noardburgum, Feanwâlden en Burgum. Op zijn Fries gesproken, maar in de bus en de trein worden de plaatsen ook op zijn Fries uitgesproken. Dat mag ook, want het Fries is de tweede wettelijk erkende Nederlandse taal.

Er valt in Quatre Bras niet veel te doen, behalve auto’s tellen. En in het weekend kun je naar de discotheek. Zo’n bezigheid is niet aan mij besteed. Ik fiets dus maar weer verder…

Door een mooi landschap overigens, dat wel.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “De Q is van Quatre Bras”

  1. Dit gehucht valt onder de plaatsnaam Hurdegaryp als ik het goed begrijp. Op een zelfde manier als de Nollen in de woonplaats Alkmaar. Deze wordt overigens aan elkaar geschreven zoals op het bord. Zelf ben ik wel eens door het gehucht Quatre Bras (dus met spatie) gefietst, dat in Gelderland tussen Deventer en Zutphen ligt. Voor een echte woonplaats met een Q zou ik Quackenbrück kiezen dat is 75 km rechtdoor na onze Ja-knikkers. Een leuk klein stadje waar de inwoners en de kinderen veel fietsen zonder fietshelm. Nog veel verdr ligt Quedlinburg dat een Unesco-status heeft. In Frankrijk liggen meer plaatsen met en Q zoals Quimper.

Geef een reactie

