Alzheimer en vasculaire dementie

Enkele verschillen tussen Alzheimer (eerste twee fasen) en vasculaire dementie.

 De ‘a’ is een kenmerk van ‘Alzheimer’, de ‘b’ van vasculaire dementie.                            

  1. Motoriek:         

1 a. Normaal                        

1 b. Onzeker looppatroon, schuifelen

2. Cognitief tempo:

2 a. Normaal, maar vreemde associatieve stappen in het denken

2b. Vertraagd, dus ook langzaam tempo

3. Ziekte-inzicht: 

3 a. Verminderd tot afwezig  

3 b. Besef van achteruitgang

4. Geheugen (korte termijn)          

4 a Denkstoornissen leiden  tot verstoord geheugen, trage opname van recente informatie

4 b Veel moeite om informatie boven te halen, vooral de recente informatie

5. Geheugen (lange termijn)

5 a. Hoe langer geleden, des te beter

5 b Informatie uit 2020 is opgeslagen, net zoals informatie uit 1980

6. Spraak:            

6 a. Wijdlopig, herhalend      

6 b. Onzeker, woordvindproblemen

7. Taalbegrip:      

7 a. Afasie, woorden niet herkennen, misverstaan van informatie   

7 b. Moeite met snelle sprekers, met complexe verhalen, meer tijd nodig om taal te verwerken                                                                                                

8. Schrijven:        

8 a. Intacte stijl,  maar veel taalfouten, herhalingen

8 b. Schrijven gaat moeizamer, maar geen taalfouten                                                            

9. (Hoofd) rekenen:         

9 a. Moeizaam tot onmogelijk        

9 b. Traag, meer stappen tegelijk lukt niet

10. Tekenen:       

10 a. Verstoord, ‘vreemd’        

10 b. Intact, mits niet te complex

11. Praktisch handelen:         

11 a. Blijft steken, niet begrijpen, zich herhalende handelingen        

11 b. Vertraagd, één ding tegelijk

12. Stemming:      

12 a. Normaal tot druk (boos, geagiteerd) 

12 b. Gedrukt, gelaten, apathisch

Samengevat kun je stellen dat mensen met Alzheimer minder ziekte-inzicht hebben en als ze het wel beseffen proberen ze hun tekorten te camoufleren. Het beeld van Alzheimer in de eerste fasen is vooral grillig. Mensen met vasculaire dementie hebben meer ziekte-inzicht (en zijn daardoor ook eerder somber). Het beeld oogt minder grillig en is voor de omgeving meer voorspelbaar. 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Eén gedachte over “Alzheimer en vasculaire dementie”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.