De N is van Nederhemert

Nederhemert ligt aan de overkant van de Maas bij Heusden. Het is een wonderlijk gesplitst dorp, nét in de provincie Gelderland, tegen Noord-Brabant aan.

Nederhemert Zuid ligt tegenwoordig op een eiland. Dat is zo sinds de Bergse Maas gegraven werd. Daardoor werd het dorp losgeweekt van Heusden.
Veel mensen wonen er niet in Nederhemert Zuid: minder dan 50. Toch is het er ’s zomers een drukte van belang. Hier bevindt zich één van de oudste speeltuinen van Nederland.

Vroeger stond hier één van de grootste bomen van Nederland, met een stam-omvang van ruim 7½ meter. Maar die boom is in 1990 omgewaaid. Ook de plaatselijke dorpskerk legde het loodje: er werd in 1944 dwars doorheen geschoten. Een deel van die kerk werd na de oorlog gerestaureerd.

Nederhemert Zuid kasteelOpmerkelijk zijn de vele bomen in Nederhemert-Zuid. Zóveel bomen bij elkaar, dat vind je niet veel in dit gebied. Temidden van het bos bevindt zich een heus kasteel. Hoewel het er nogal robuust uit ziet (met stevige muren) stond het jarenlang op instorten. Gelukkig is het in ere hersteld en pronkt het nu als heus kasteel temidden van een prachtig landschap.

Nederhemert pontveerIn de winter zou onze fietsroute hier moeten eindigen, maar vanaf april vaart hier een pont naar de overkant. De pont wordt bewaakt door een hond die buitengewoon braaf is. De pont vaart over de oude ‘Afgedamde’ Maas naar, jullie raden het al: Nederhemert Noord.

Nederhemert-Noord is echt een dorp op de bible belt. Bijna de helft van de stemmen ging hier bij de vorige verkiezingen naar de SGP.  Ruzie over het bezit van het kerkgebouw leidde in 2011 tot een gang naar de wereldse rechter. Want wie is er na een scheuring eigenaar van het gebouw?

Vanuit Nederhemert Noord fiets je prachtig over een hoge dijk met veel dijkhuizen in de richting van Woudrichem en Slot Loevestein.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

2 gedachten over “De N is van Nederhemert”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.