De eerste fietsdag (slot)

En toen fietste ik Turnhout binnen. Een best aantrekkelijke plaats met een aanzienlijk stadscentrum. De stad met 40.000 inwoners wordt gezien als de hoofdstad van de Belgische Kempen.

Ik kan van hieruit terugfietsen naar Nederland (Tilburg of Breda zijn zo’n 40 km fietsen), maar ik besluit een stukje met de trein te nemen. Ik ben wat aan het hoesten en om de eerste fietsdag dan meteen meer longen te forceren lijkt me ook niet gewenst. Dus eerst dwars door de stad naar het kopstation van Turnhout. Ik zie de trein net wegrijden, over een uur vertrekt er weer een trein richting Antwerpen.

Het station van Turnhout staat model voor veel 19e eeuwse architectuur in België. Uitgevoerd in een neorenaissancistische stijl, net zoals de plaatselijke gevangenis. Vanwege die architectuur zou ik daar bijna even binnen willen kijken in de gevangenis… Maar ik denk dat er in de cellen weinig van die architectuur terug te vinden is.

Het station van Turnhout is een eindpunt. Vroeger liep er een lijn door naar Tilburg, het zogenaamde Belse lijntje. Het grootste deel van dat traject is nu omgebouwd tot fietspad.

Maar nu ik tijd over heb moet ik in ieder geval even terug naar het Begijnhof, volgens mij één van de mooiste begijnhoven van België. De vorige keer lag alles op de schop, maar nu zijn de herstelwerkzaamheden klaar en ligt er midden in de stad een oase van middeleeuwse rust. Wat ik opmerkelijk vind is dat enkele huizen te koop staan.

Ook de ruime woning van de pastoor staat te koop. De pastoor was van alle gemakken voorzien, zoals een authentieke, perfect onderhouden toilet met bakelieten bril en deksel. Daar wil je toch graag op zitten en het is in de prijs van 4½ ton inbegrepen.

Ik fiets nog even een rondje door de stad. Iedere keer weer als ik in Turnhout komt valt me de gemoedelijke sfeer binnen de stadsring op, met een heus kasteel, diverse musea, een groot marktplein en gezellige winkelstraten. Bovendien schijnt er alle keren dat ik er kom de zon. Wat wil je nog meer?

Ik moet me toch nog haasten om de trein te halen. Die brengt me in vijf kwartier naar Antwerpen Berchem waar ik overstap op de stoptrein naar Essen. En dat voor fiets en berijder samen voor een tientje.

Dan is het nog 12 kilometer fietsen naar het station van Roosendaal. De teller heeft er uiteindelijk toch nog 100 kilometer bij opgeteld.

's Nachts in bed kan ik het maar niet warm krijgen. Toch maar even tempen. Ik blijk ruim boven de 39 graden koorts te hebben. Dat zweten van vandaag lag niet aan het fietsen, maar aan naderend fysiek ongemak...

 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: