Flow (2)

Hoe kom je nu in een goede flow?

Afbeeldingsresultaat voor flow CsikszentmihalyiDat heeft Mihaly Csikszentmihalye in een cirkel vastgelegd. Op de één of andere manier is de cirkel hier vierkant geworden.

Links zie je de uitdagingen en onder de vaardigheden.

Apathie

Heb je weinig vaardigheden, maar ervaar je ook weinig uitdaging, dan leidt dat tot apathie. Dat soort situaties zie je bijvoorbeeld in verpleeghuizen. Er is weinig uitdaging, maar de mensen die daar zijn opgenomen hebben ook weinig mogelijkheden om aan die saaie situatie te ontkomen.

Maar: stel dat ik de opdracht krijg om een auto te reapareren, ik mag geen hulp vragen en ik moet de klus in een week klaren, dan komt er niets uit mijn handen. Ik zie het repareren van een auto niet als uitdaging én ik heb op geen enkele manier vaardigheden ontwikkeld om ook maar iets te bedenken hoe ik zo’n auto zou kunnen repareren.

Computersystemen

Ik houd van mijn vak. Maar een negatieve ontwikkeling binnen mijn vak is de hoge mate van automatisering. Niet dat de opvoeding geautomatiseerd is, maar je moet wel alles registreren. Het ene systeem is nog maar nét ingevoerd of het wordt alweer afgeschaft. In de afgelopen jaren heb ik in toenemende mate ervaren dat computer-systemen voor mij een bron van stress vormen.

Ik kom dan uit op een hoge mate van angst. Mijn werk zie ik als een uitdaging, maar ik heb onvoldoende vaardigheden om aan de eisen te voldoen. Ik wil graag verder met mijn vak, maar ik krijg het allemaal niet meer geregistreerd in de diverse digitale systemen. Dus word ik gespannen. Ik heb stress omdat ik de boel niet meer onder controle heb en ik word bang dat ik mijn baan kwijt raak.

Matig/matig

Als ik ervaar dat ik een redelijk aantal vaardigheden heb om mijn werk uit te voeren en ik ervaar ook een zekere mate van uitdaging, dan heb ik mijn werk redelijk onder controle. Voor een aantal medewerkers is dat voldoende. Zo haal je je pensioen wel…

Maar stel je voor dat je veertig jaar oud bent en je bedenkt dat je op deze manier nog 28 jaar verder moet tot je pensioen: zou je dat dan willen? Ik vraag het me af. Wil je dat niet, dan moet je dus nog een aantal bronnen aanboren om alsnog in de flow te komen.

Flow

Heb je een baan met veel uitdaging, maar heb je ook het gevoel dat je ruimschoots voldoende vaardigheden hebt, dan kom je in de zogenaamde ‘flow’.

  • Er is voldoende spanning om het werk leuk te blijven vinden.
  • Dat betekent ook dat je je voldoende kunt blijven concentreren.
  • De taak op zich is een bron van voldoening
  • Daardoor heb je tevens het gevoel dat de tijd voorbij vliegt

Als ik regelmatig contact had met medewerkers en cliënten, kon nadenken over mogelijke oplossingen én niet teveel belast werd met regels en computersystemen, dan was het altijd alweer na vijven voordat ik door had dat ik mijn werk voor vandaag af zou moeten ronden. Kennelijk zat ik dan in een goede flow.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.