Geervliet

Onlangs sprak ik een man uit Delft die nog nooit in Geervliet was geweest. Hij wist zelfs niet dat het bestond. Dat vind ik apart. Geervliet ligt op fietsafstand. 

Ik geef toe: het is niet zo eenvoudig om er te komen. Je moet een aantal wateren doorkruisen: door een tunnel, met een veerpont of over een hoge brug.

Ik moet wel vermelden dat Geervliet een beetje verlegen is. De plaats maakt weinig reclame voor zichzelf. Het stadje ligt tussen Spijkenisse en het Botlekgebied. Van de vervuiling in het Botlekgebied hebben ze echter niet zoveel last. De rook komt hier voornamelijk bij noordenwind, dus relatief is hier nog best veel frisse lucht.

Ik heb het over een stadje. Wat zelfs sommige inwoners van Spijkenisse niet weten is dat Geervliet eigenlijk een stad is. Je kunt er zelfs een stadswandeling maken.

De plaats kreeg in 1381 stadsrechten. Ook was de stad geheel ommuurd. Geervliet was toen een havenstad aan de Bernisse. Helaas verzandde die rivier en daarmee trad het verval in. Bovendien verwoestte een stadsbrand in 1741 een groot deel van de oude huizen en schuren. Daarna was het grootste deel van de werkende bevolking aangewezen op de landbouw.

Geervliet: het voormalige stadhuis

Eeuwenlang bleef Geervliet een klein stadje, maar tussen 1950 en 1970 werd er opeens een nieuwe wijk uit de grond gestampt. Daarna was het weer bijna helemaal afgelopen met de bouwnijverheid. Het aantal inwoners daalde in de afgelopen jaren langzaam. Maar in 2022 was er sprake van een geboorteoverschot: er overleden 7 mensen en er werden 8 babies geboren. In dat jaar kon de vlag uit op het voormalige stadhuis, dat veel lijkt op dat van Schiedam.

Met kerkdiensten zijn ze zuinig in Geervliet: eens in de twee weken wordt er een kerkdienst gehouden in de imposante Onze Lieve Vrouwekerk.

Zicht op de Onze Lieve Vrouwekerk in Geervliet

Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 kreeg de PVV veruit de meeste stemmen. Geervliet valt onder de gemeente Nissewaard. Het lijkt mij een vrij onmogelijk samengestelde gemeenteraad; de 37 zetels worden verdeeld over 15 fracties, waarvan 8 éénmansfracties, want er vonden tal van opsplitsingen plaats. Bij de eenmansfracties is iedereen zijn eigen fractievoorzitter. Zo is de heer Léon Soeterboek fractievoorzitter van de Lijst Soeterboek. In het dagelijks leven is hij o.a. directeur van theater Twee Hondjes. Misschien kan de heer Soeterboek een keer een voorstelling laten geven over het (vermoedelijke) theater in de gemeenteraad van Nissewaard.

Een voorbeeld van deze schuivende panelen: “De fractie Nissewaard Lokaal heeft zich opgesplitst; mevrouw Mensink stapte over naar de fractie VOOR Nissewaard. De fractie VOOR Nissewaard heeft zich recent opgesplitst; de heer Van Bree stapte over naar de fractie Nissewaard Lokaal. Daardoor heeft de fractie Nissewaard Lokaal 5 zetels en de fractie VOOR Nissewaard heeft 3 zetels.” Kunnen jullie het nog volgen?

Is het politiek Ergernissewaard of Hindernissewaard?

Een boek dat over de geschiedenis van Geervliet gaat heet typerend ‘Van stad naar dorp’. Tegenwoordig is Geervliet een dorp met een vrij groot deel bebouwing uit de jaren ’70, met daarnaast een onverwachts (klein) stedelijk centrum met plaatselijke kippen en geiten en af en toe een poes.

Bij mijn vorige bezoek had de bakker er groene tompoucen in de aanbieding. Maar helaas, de bakker zat al om 16 uur dicht, ik was te laat...

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.