Voorkomt de tandarts dementie?

Nu even iets heel anders. Professor Erik Scherder heeft tal van manieren bedacht waardoor een dementieel proces vertraagd zou kunnen worden.

Zijn boodschap is – lijkt mij- te optimistisch en te neurologisch: er is meer tussen ziel en lichaam dan ons brein. Net zoals die van dr. Andrea Maier die stelde dat een nieuw medicament gaat maken dat we gezond 130 jaar kunnen worden.

Maar aan de andere kant: alle kleine beetjes helpen. Een paar voorbeelden bij Scherder: 

1. Regelmatig naar de tandarts gaan, want goed kauwen heeft een positief effect op de hersenactiviteit.

Je kan natuurlijk ook flink wat kauwgom kauwen, dan ben je ook bezig met de kauwfuncties. Alleen zit er weer teveel suiker in de meeste kauwgom, dus de winst van het kauwen gaat gepaard met meer erosie. 

2. We moeten met zijn allen ook veel meer bewegen. Mensen die niet stil kunnen zitten zijn daarbij in het voordeel. In theorie zou ik dan denken dat volgens dit model mensen met ADHD minder vaak dementie ontwikkelen.

Een andere theorie wijst erop dat de sportschool daar onvoldoende bij helpt. Om een gezond immuunsysteem te ontwikkelen en te behouden zou elk mens twee uur per dag in de buitenlucht moeten zijn. Dus niet meer met de auto naar de sportschool, maar lopend of op de fiets naar je werk. 

3. Er is ook iets met muziek. Muziek komt binnen in hersengebieden waar ook stress zijn oorsprong vindt. Daar kan het een dempend effect hebben. Je hartfrequentie gaat omlaag, je ademhaling zakt. En omdat angst en stress een snellere ontwikkeling van dementie kunnen veroorzaken zou muziek een vertragend effect kunnen hebben. 

En zo zijn er nog wel meer ideeën – zoals het effect van gezonde voeding en niet te vergeten: een gezonde slaap!

Maar hoe zit het nu met het effect van Professor Scherder op ons brein? Daar heeft 'De Speld' over geschreven. Je kunt ook lezen hoe je in 254 stappen gelukkig kunt worden. Ik ben tot stap 14 gekomen en toch redelijk gelukkig. 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.