Kenmerken van narcisme

De narcissen zijn al maanden uitgebloeid en toch is er weer een nieuw boek over narcisme verschenen. Narcisten staan nu eenmaal graag op een boekenplank. Psychologe Sarah Davies schreef een boek over de omgang met mensen met narcisme. 

Davies maakt onderscheid tussen 6 typen narcisme:

  • De klassieke narcist. Die kennen we allemaal vanwege zijn opgeblazen gedrag. Hij is charismatisch en komt zelfverzekerd over. Hij wil graag de controle over anderen en kan slecht tegen zijn verlies. Er zijn uiteraard ook vrouwen die aan dit beeld voldoen, maar het lijkt er nog altijd op dat de mannen in de meerderheid zijn.
  • De veelvraat. De ene keer word je overladen met complimenten, aandacht en cadeaus en de volgende dag word je helemaal afgebrand. Dat is het principe van de gokautomaat: zolang je maar af en toe wint blijf je geloven in een betere toekomst, ook al ben je ondertussen duizenden euro’s armer geworden. Als je uiteindelijk niet meer aan het ideaal van de veelvraat voldoet kun je trouwens alsnog je biezen pakken. Je wordt dan ingeruild voor een beter exemplaar.
  • Het slachtoffer. De meest extreme vorm in medisch opzicht is het Syndroom van Munchhausen. Maar je hebt ook mensen die bijvoorbeeld in relationeel opzicht in zeven sloten tegelijk lopen of die in financieel opzicht altijd pech hebben en daar aandacht mee genereren. Soms zelfs inclusief crod-funding.
  • De reddende engel. Ze zijn er als de kippen bij als iemand in de problemen zit. Bekend is hierbij de narcist die een kwetsbaar persoon uit de shit komt halen. Een bekende vorm is de relatie tussen iemand met narcisme en een persoon met borderline.
  • De verslaafde. Hij of zij is bijvoorbeeld verslaafd aan aandacht en moet altijd in het middelpunt van de belangstelling staan. Het kan ook iemand zijn die verslaafd is aan dure kleding en vindt dat de omgeving dat allemaal maar moet betalen, ook als het bijvoorbeeld gaat ten koste van de uitgaven voor de kinderen.
  • De hypochonder. Deze persoon lijkt op het slachtoffer dat onverwachts vaak medische hulp nodig heeft. De hypochonder kan niet gezond functioneren. Hij of zij haalt de aandacht uit ziektes die allemaal goed uitgeplozen zijn. Hoe zieker, des te meer aandacht.
Naar aanleiding van Sarah Davies: "Hoe overleef je een narcist? Herken manipulatie en gaslighting en kies uiteindelijk voor jezelf." Meulenhoff, Amsterdam, 2024. 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.