Na de Maasvlakte eilandhoppen (1)

Het treinabonnement in Duitsland is afgelopen. Dus nu moet ik me weer in eigen fietsomgeving zien te vermaken.

Het was fris en fruitig weer, maar het weerbericht voorspelde mooier weer dan in de afgelopen dagen. Dus besteeg ik het zadel van de Batavus Dinsdag en zette koers richting Hoek van Holland. Ik dacht wel even naar Engeland te kunnen gaan, maar voor die oversteek schijn je een paspoort nodig te hebben. En dat heb ik niet.

Van Delft naar Hoek van Holland

Met gepaste voorzichtigheid fietste ik door de dichtbebouwde kom van Delft. Die wordt ’s morgens voornamelijk onveilig gemaakt door een grote hoeveelheid aan op de fiets appende studenten. Tegen de avond vormen de maaltijdbezorgers het grootste risico voor ouderwordende fietsers zonder kunstgebit.

Het was nog de vraag hoe ver Hoek van Holland verwijderd is van onze vaste woon-of verblijfplaats. Er staat een fietsbord dat de afstand naar Hoek van Holland 22 kilometer bedraagt, even verderop staat 13 kilometer en fiets je weer verder door dan is het opeens weer 21 kilometer. Dat schiet ook niet op.

’t Woud, één van de kleinste dorpen in Zuid-Holland

Als je een meer westelijke route volgt naar Hoek van Holland kom je vanuit de bebouwde kom van Delft direct in de bebouwde kom van het kassengebied van het Westland uit. Paprika’s achter glas zijn niet om aan te zien. Dus bedacht ik een tussenoplossing door net langs de rand van het Westland te fietsen, via De Lier. Daarbij moest ik rekening houden met een stevige westenwind tegen. Niet dat ik tegen tegenwind ben, maar het moet niet te gek worden.

De Groeneveldse Molen bij Schipluiden

Ik kwam over best aardige kronkelweggetjes en werd regelmatig ingehaald door scholieren op de Ebike. Westlanders zijn zeer harde werkers, maar waar moet de huidige generatie scholieren nog zijn onverzettelijkheid vandaan halen? Bij ieder zuchtje wind het motortje aan, want je zult maar eens moe worden…

De lokale cardioloog: "Als u een Ebike koopt kunt u net zo goed stoppen met fietsen. U denkt dat u aan uw conditie werkt, maar fietsen op de Ebike voegt cardiovasculair niets toe. Hooguit krijgt u eerder een ongeluk."

Ik weet dat het wat genuanceerder ligt: voor sommige mensen is de Ebike een oplossing om toch te kunnen blijven fietsen. Maar ik zou niet weten waarom jonge mensen al trapondersteuning nodig hebben.

De Veerwel in de haven van Hoek van Holland

In elk geval bereikte ik ruim op tijd Hoek van Holland voor de vroege veerdienst naar de Maasvlakte. De Veerwel maakt vijf keer op een dag de oversteek. Vroeger nam ik deze pont over het IJ naar mijn werk in Amsterdam Noord. Nu is hij niet meer gratis en ondertussen recreatief geworden.

Op het Calandkanaal

Er gaan vanmorgen 20 fietsen mee. Ik blijk de enige fietser te zijn zonder Ebike. Zo langzamerhand ben ik kennelijk een afwijkende fietser geworden.

De golfslag op de Nieuwe Waterweg deed de pont bijna kapseizen. Gelukkig zat ik naast de reddingsboeien. Ik nuttigde koffie met een gevulde koek, gescoord bij de supermarkt in Hoek van Holland. Want ik wist dat de wereld aan de overkant woest en ledig is.

Na de oversteek van de Nieuwe Waterweg vaart de pont een half uur door het Calandkanaal om tenslotte aan te meren in de Berghaven. Tijd voor de volgende etappe.  

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.