Na de Maasvlakte eilandhoppen (3)

Op de Haringvlietdam heb ik flink de wind tegen. Hier wordt jaarlijks een wedstrijd tegenwindfietsen gedaan op fietsen zonder versnelling. Ik val buiten de prijzen, want mijn Batavus Dinsdag telt elf versnellingen.  
Haringvlietsluizen

Het woord ‘dam’ klopt trouwens niet. Er kon hier juist geen dam worden aangelegd omdat grootste deel van het water van de Maas en de Rijn hier de Noordzee in plonst. Als je dat door een dam tegen zou houden heb je een ander probleem. De Haringvlietdam is vijf kilometer lang en telt zestien sluizen. Wie hoogtevrees heeft kan als oefening op het randje naar beneden proberen te tureluren.

Stellendam

Aan de overkant ligt Stellendam op Goeree. Dit was vroeger een los eiland, later is Overflakkee er aan vastgeplakt. De oude hoofdstad van Goeree is Goedereede, één van de meest parmantige stadjes die ik ken in Nederland. Toch sla ik die plaats vandaag over, anders wordt de fietstocht te lang.

Pioenrozen onderweg

Stellendam heeft een opmerkelijk jonge bevolking, als je kijkt naar de gemiddelde bevolkingsopbouw van Nederland. De plaats telt 3600 inwoners en de visserij vormt de belangrijkste bron van inkomsten. De PVV kreeg bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2023 veruit de meeste stemmen. Stellendam valt onder de gemeente Goeree-Overflakkee. Daar bezetten de VKGO (Vitale Kernen Goeree Overflakkee) en de SGP de meeste zetels.

Van de Haringvlietsluizen naar Middelharnis

Ik moet verder, dus een echt bezoek aan Stellendam zit er niet in. Als ik het dorp uit fiets valt me de weidse ruimte van het eiland op. Dit open stuk werd pas laat ingepolderd: het vormt de verbinding tussen de voormalige eilanden Goeree en Overflakkee. Latere polders herken je o.a. aan de rechte wegen. Ik fiets gewoon mijn neus achterna, zonder echt te plannen waar ik naar toe fiets. Maar uiteindelijk moet ik aan de oostkant het eiland weer droogvoets zien te verlaten.

Groenten onder zeil

Onderweg bezoek ik nog een locatie voor mensen met een verstandelijke beperking in de middle of nowhere. Ik ben benieuwd hoe het leven daar is en als orthopedagoog heb je nu eenmaal levenslang. Ooit heb ik op Goeree regelmatig cursus gegeven. De OV-verbindingen waren zo slecht dat ik vanuit Rotterdam met de fiets naar de locatie ging en in het donker ’s avonds weer terugfietste. Het is een mooi gebied, maar vanwege het slechte OV zou ik er liever niet willen wonen.

Melissant

Melissant (2100 inwoners) zet zichzelf met het volgende proza op de kaart: “een dorp waar tijd vertraagt en waar oude tradities herleven. Geniet van het rustige plattelandsleven en de proef lokale lekkernijen van Bakkerij van Harberden”.

Rondje om de kerk in Dirksland

De aanpalende plaats Dirksland is andere koek. Hier staat een heus ziekenhuis (Bethesda-van Weel) dat ook nog eens best goed bekend staat. Toch kijk ik bij het oversteken wel uit, want om een ziekenhuis ongepland uit te testen: dat heb ik al een keer gedaan en dat beviel me niet goed. Volgens de plaatselijke gegevens heeft Dirksland de hoogste watertoren van Nederland, maar dat is niet waar: die staat in Emmeloord.

Straat in Dirksland

Na Dirksland volgt een open stuk land en dn schamp ik langs de buitenwijken van Sommelsdijk (7300 inwoners) en Middelharnis (7700 inwoners). Het is een tweelingdorp en Middelharnis geldt als de hoofdplaats van Goeree Overflakkee. Deze plaats groeit ook snel.

Op  zondag kun je in Middelharnis in 18 verschillende kerken een kerkdienst bezoeken, in de meeste kerken trouwens twee keer op een zondag. Vandaar dat het hier op zondag spitsuur is.    

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.