Na de Maasvlakte eilandhoppen (2)

Met de aanleg van de Maasvlakte werd de oppervlakte van Nederland met veertig vierkante kilometer uitgebreid. Als je als land meer territorium wilt hoef je dus geen oorlog te beginnen. Je kunt ook een stuk zee inpolderen. Tenminste: als je een land aan zee bent. Luxemburg zal dat niet lukken, tenzij men eerst België verovert. 

De 19 mensen op Ebikes nemen na het verlaten van de Veerwel allemaal de verkeerde afslag. Ik kies voor een andere route. Als je minder snel fietst kun je beter uit je doppen kijken.

Langs de Mississippihaven

Eigenlijk is het hier allemaal een trieste bedoening vanwege de grootschaligheid waar de menselijke maat verdwenen is. Je ziet hier trouwens ook geen enkele boom, alleen af en toe een slagboom. Er zijn wel opvallend veel konijnen die op mijn komst het hazenpad kiezen. En overheersend is het geelgrijsblauw gestreepte parelzaad – of hoe die bloemen ook mogen heten. Ze doen het kennelijk goed op deze zilte bodem.

Parelzaad op de haventerreinen
Eerste en tweede Maasvlakte (bron: Wikipedia)
Langs het Oostvoornse Meer

Er blijkt een snelle doorsteek te zijn dwars door het Oostvoornse Meer naar Oostvoorne. Het Oostvoornse Meer is op sommige plaatsen erg diep. Dat komt omdat uit dit meer zand werd gewonnen om de Maasvlakte op te kunnen spuiten. Deze diepten zijn in trek bij duikers. Koraalriffen worden hier niet aangetroffen, maar wie weet wat er mogelijk is als gevolg van de opwarming van de aarde.

Duinfietspad bij Oostvoorne

Oostvoorne laat ik links liggen. Ik vervolg mijn weg door één van de mooiste duingebieden van Nederland. Hier geen hoge duinen (zoals bij Schoorl), maar vooral vriendelijk bebost terrein met volop bloemen en planten en tal van duinmeertjes. De variatie aan vegetatie is verrassend. Even verderop word ik ingehaald door de Ebikers van de boot die de verkeerde afslag hadden genomen en zichzelf op een doodlopende weg klem hadden gefietst.

Dorpskerk van Rockanje

Dan kom ik aan in Rockanje. Op allerlei plekken is ‘anje’ weggelakt, vermoedelijk door een Rock-liefhebber. Rockanje is eigenlijk best een saai dorp. Van een meer historisch centrum is hier geen sprake. Er staan een paar oude huizen en een kerk met aanpalende dode boom en dat is het dan wel zo’n beetje. De plaats heeft zich in de jaren ’60 tot ’80 sterk uitgebreid: uit die tijd stamt de helft van de woningen.

Ik weet niet of er enig verband is: maar het grootste aantal huizen in Rockanje is vrijstaand en de VVD kreeg er de meeste stemmen.

Ik was van plan om vanuit Rockanje naar Hellevoetsluis te fietsen. Maar nu zie ik dat Goedereede nog geen 15 km verderop ligt. Ik besluit door te steken naar Goeree Overflakkee.

Om voldoende conditie te hebben voor de tegenwindse doorsteek over de Haringvlietdam besluit ik eerst mijzelf te voederen bij Tante Agaath, een dagcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking die hier - net als de twee beren - voor de gasten broodjes smeren.  

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.