Ouderverstoting (5)

Wat zijn signalen bij het kind dat er mogelijk sprake is van 'ouderverstoting'? Let wel: in het kader van de definiëring door Erna Janssen. Het gaat om het dwingen door één van de ouders om de andere ouder af te wijzen.
  • Kinderen zijn in principe loyaal. Als het kind voortdurend denigrerende opmerkingen maakt over de andere ouder klopt er vaak iets niet.
  • De andere ouder plots bij de voornaam noemen, hem of haar niet meer pappa of mamma noemen.
  • Ontkennen van fysieke overeenkomsten van het kind met de andere ouder. “Ik lijk helemaal niet op pappa!”
  • Gebruik van zwakke en absurde argumenten waarom het kind de andere ouder niet zou kunnen of willen zien. Dus: bezoekafspraken of contacten uitstellen of vermijden.
  • Zwart-wit denken: de ene ouder is 100% goed en de andere 100% fout.
  • Zeggen dat de afwijzing uitsluitend van het kind zelf komt. Dat is net zoiets als “Ik heb niet van de pindakaas gesnoept”. Als een kind nadrukkelijk zegt dat het dat zelf heeft besloten is juist twijfel gerechtvaardigd.
  • Krachtig ondersteunen van de afwijzing door de (hoofd)verzorgende ouder. Dus als de moeder niet wil dat het kind nog contact heeft met zijn vader en de moeder zegt nadrukkelijk dat het een goed besluit is is er reden om aan te nemen dat het kind onder druk heeft gestaan of nog steeds staat.
  • Zich uiten in een taal die ingestudeerd lijkt/niet leeftijdsadequaat is (en daardoor afkomstig lijkt van de verzorgende ouder of andere volwassenen; in ieder geval niet kind-eigen lijkt).
  • (Negatieve) herinneringen noemen die niet van het kind zelf kunnen zijn. “Pappa kwam altijd heel laat thuis, vaak pas na 12 uur. En dan was hij dronken.” De meeste kinderen slapen rond middernacht.
  • Ook de familie van de andere ouder afwijzen. Niets te maken willen hebben met de opa en oma ‘van de andere kant’.
Deze signalenlijst komt uit een Memo van de Raad voor de Kinderbescherming uit 2021. 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.