Goed tellen is moeilijk

Hoeveel mensen waren er eigenlijk op de demonstratie Querdenken711 in Berlijn op zaterdag 29 augustus?

Het is gebruikelijk dat de organisatie van de demonstratie het aantal hoger inschat dan de politie. Maar in Berlijn blijkt het verschil wel érg groot te zijn. De politie zegt dat er 20.000 demonstranten waren. De organisatie spreekt over 800.000 tot 1,3 miljoen demonstranten. Sommige sites beweren zelfs dat er 2 miljoen demonstranten waren.

Ik had deze zaak laten rusten als de site van Viruswaarheid niet had geschreven dat men juist vanwege het onjuiste aantal demonstranten waar de media over reppen aanleiding was om een klacht in te dienen bij het Commissariaat van de media. “Wellicht hadden wij deze zeer ernstige zaak nog laten rusten, ware het niet dat afgelopen weekend, in het bijzonder zaterdag 29 augustus jl., de grens tussen eenzijdige en evidente onware berichtgeving door ‘uw media’ op flagrante wijze werd overschreden.”

Wat is er aan de hand? Volgens de site hadden de media alleen maar aandacht voor een kleine groep rechts-extremisten en heeft men geen aandacht besteed aan de meer dan één miljoen demonstranten.

“We hebben het aangaande deze berichtgeving niet alleen meer over eenzijdigheid, maar over flagrante leugens die de onder uw toezicht staande media verspreiden.” Oeps, dat is nogal wat…

Minsk is geen Berlijn

Hoe zit het nu werkelijk met die aantallen? Ik heb geen idee. Ik was er niet bij en ik kan niet tellen. Ik zag een filmpje met overvolle straten, waarbij gesproken werd over één miljoen demonstranten. Dat zou in Berlijn zijn geweest, maar iemand die in Minsk was geweest corrigeerde dit bericht en schreef dat dit een demonstratie tegen Loekashenko in Minsk was. Dat lijkt me beter te kloppen als ik de gebouwen in de straat zie waar dat filmpje werd opgenomen. Foutje, bedankt.

Marathon, Loveparade of Querdenken?

Het Duitse blad Tagesspiegel (het is natuurlijk een verdacht blad in de ogen van de corona-sceptici) laat een foto zien van én de demonstratie, én van de Marathon in Berlijn. Bij die laatste weet je op basis van de inschrijving exact hoeveel mensen er waren: 40.000. Bij de marathon ziet (dezelfde) straat er voller uit dan bij Querdenken 711. Maar die marathonlopers hoefden ook geen 1½ meter afstand te bewaren, zal het excuus zijn.

Nepfoto

Maar het wordt nóg gekker. Een foto die massaal gedeeld is onder corona-sceptici blijkt een oudere foto te zijn van een eerder gehouden Love Parade in Berlijn. Niet alleen het filmpje is fake-news, ook de foto blijkt fake-news te zijn. Ook de duitse TV (Tagesschau) kwam tot een vergelijkbare conclusie. Als je de foto’s naast elkaar legt van de demonstratie op 29 augustus (daadwerkelijke opnamen) én van de Love Parade zie je dat de demonstratie Querdenken aanzienlijk minder bezoekers trok dan de Love Parade.

Wat die aantallen betreft: langs de weg waren ook tegendemonstranten aanwezig die de corona-sceptici uitmaakten voor corona-lügner en fascisten. Niet iedereen op straat was dus een Querdenken-demonstrant. Die tegendemonstranten moet je even van het totaal aantal aftrekken.

Hoe betrouwbaar zijn tellingen van het aantal demonstranten? Donald Trump heeft het na zijn aantreden over alternatieve feiten. De corona-sceptici zijn waarschijnlijk bij hem in de leer geweest. Nee hoor, zo vol is het nog nooit in Washington en in Berlijn geweest.

Maar kan het ook objectiever? Daar is door de Universiteit van Leipzig onderzoek naar gedaan. Zo meldde Pegida dat enkele jaren geleden dat er 15.000 demonstranten waren, de politie noemde 7500 demonstranten. Onderzoekers van de universiteit wisten een vrij exact aantal te bepalen: ruim 5500. Zelfs de politie had het aantal te hoog ingeschat.

Telling

Maar hoe komen de media dan aan dat getal van 20.000 demonstranten? Dat aantal blijkt van de politie te komen. Men heeft met drones boven de menigte opnames gemaakt (zie je wel dat we allemaal in de gaten worden gehouden?) . Die werden door ervaren politiemensen beoordeeld. Op die manier en op basis van het aantal straten waar demonstranten liepen kwam met op een aantal van 20.000 demonstranten.

Het schijnt niet eerder te zijn gebeurd dat de inschattingen door een organisatie én de politie zó ver uit elkaar liepen. Het is normaal dat de organisatie een hogere inschatting maakt dan de politie. Je wilt natuurlijk wel een beetje voor de dag kunnen komen met je succes.

Als het aantal zó ver uiteen loopt dan moet er wel sprake zijn van fakenews. En als ik de misleiding zie die via oude foto’s en filmpjes van elders verspreid wordt dan vrees ik dat Viruswaarheid in dit verband niet de waarheid spreekt.

Maar ik vrees dat deze aantallen passen binnen het kader van Viruswaarheid. Een paar dagen eerder wordt geschreven dat in Nederland honderdduizenden ondernemers het faillissement in worden gedreven en dat miljoenen Nederlanders elke hoop en perspectief zijn ontnomen. Er gingen in het eerste halfjaar ongeveer zesduizend bedrijven failliet. En die miljoenen Nederlanders die nu zwaar depressief rondlopen? Dan zou ik maar aandelen paroxetine gaan kopen. Ik denk dat die schatting ook aan de hoge kant is. Tellen is kennelijk erg moeilijk binnen het theatrale schrijven van Viruswaarheid.