België heeft het dichtste spoorwegnet van Europa. Maar er rijden veel minder treinen dan in Nederland. Nederland heeft veruit het meest bereden spoorwegnet van Europa.
Om het verschil duidelijk te maken: tussen de twee grootste steden van België rijden vier rechtstreekse treinen per uur. De agglomeratie Antwerpen telt 1,05 miljoen inwoners, de agglomeratie Brussel telt 1,4 miljoen inwoners.
Tussen de twee grootste steden van Nederland rijden elf rechtstreekse treinen per uur. De agglomeratie Rotterdam telt 1,2 miljoen inwoners en de agglomeratie Amsterdam telt 1,5 miljoen inwoners.
Instappers per station
Het verschil wordt nog duidelijker als je het aantal instappers per station bekijkt. Het drukste station van België is Brussel Noord. Dat station telt gemiddeld 64.000 instappers per dag (2019).
Het drukste station van Nederland is Utrecht Centraal. Daar telde men 207.000 instappers per dag (2019). Acht Nederlandse stations hebben meer instappers in de trein dan het drukste Belgische station.
Verbindingen

Als we naar de verbindingen met de grote steden buiten de Belgische Randstad kijken, dan zien we dat er twee treinen bij uur van Brussel naar Luik rijden. De agglomeratie Luik telt 600.000 inwoners.
Als we naar Nederland kijken, dan rijden er zes treinen per uur van Amsterdam naar Zwolle, voor een deel via de Flevolijn, voor een ander deel over de Veluwe. Zwolle telt 42.000 (NS) instappers per dag (er komen daar nog andere lijnen). Het vijf keer zo grote Luik telde in 2019: 34.000 instappers.
Materieel

In Nederland zijn de treinen vrij uniform qua inzet (je weet meestal op welk traject welk type trein rijdt). Alle treintypen zijn modern uitgevoerd. In België rijdt een allegaartje aan treinen. Vanuit Roosendaal rijdt bijvoorbeeld een antiek treintype van een halve eeuw oud dat onder de graffiti zit.
De instap van sommige treintypen is zó hoog dat je je daar als 65-plusser maar beter niet aan kunt wagen. Dat is zeker het geval als ik mijn fiets in de fietsenafdeling wil laden. Dan moet ik hem soms verticaal boven mijn hoofd tillen omdat de instapruimte zich op 1,5 meter hoogte bevindt.
NMBS monopolie
Een opmerkelijk verschil tussen de Belgische en het Nederlandse spoorwegnet is dat België geen particuliere spoorwegmaatschappijen kent. Alle reizigersvervoer is in handen van de NMBS.
Een voordeel voor 65-plussers is dat alle treinretours door het hele land voor hen € 7,20 kosten. Maar ja, met die hoge instap wagen veel 65 plussers zich niet meer aan een reis met de trein.