Weer op de fiets (2)

Ook Slikkerveer (8000 inwoners) bestond bij de gratie van de scheepswerven die bijna allemaal het loodje hebben gelegd.
Van Slikkerveer/Ridderkerk naar Zwijndrecht

De vorige keer fietste ik over de rivierdijk langs de Nieuwe Maas, deze keer schamp ik de plaats aan de zuidzijde. Zonder groene buffer kom ik daarna in Ridderkerk (ongeveer 40.000 inwoners) uit. Aan de noordzijde bestaat deze plaats uit eindeloze bedrijventerreinen, aan de zuidzijde uit nieuwbouwwijken uit vooral de jaren ’60 en ’70. Het oude centrum bestaat slechts uit een paar straten. Er is eigenlijk geen ruimte voor uitbreiding: aan de west-en zuidzijde liggen autosnelwegen, aan de noord- en oostzijde bedrijventerreinen en de rivieren de Nieuwe Maas en de Noord. De oorspronkelijk geplande tramverbinding is door onderling gekrakeel gesneuveld. De Waterbus brengt de inwoners in een half uur in het centrum van Rotterdam.

Er is nauwelijks nog groene ruimte: IJsselmonde is het dichtst bevolkte eiland van Nederland. Er wonen 450.000 mensen op 105 vierkante kilometer, daarnaast zijn er tal van autowegen, spoorlijnen en enorme bedrijventerreinen. Het benauwt me wel een beetje. 

Vrijwel zonder groene overgang kom ik – parallel aan de snelweg – uit in Hendrik Ido Ambacht. Ook in deze plaats is in de afgelopen decennia bijna al het agrarische gebied verdwenen. Vroeger leefden veel mensen van de vlasteelt. De plaats telt bijna 32.000 inwoners.

Nieuwbouw in Hendrik Ido Ambacht (foto van internet)

Opmerkelijk is dat Hendrik Ido Ambacht – ondanks de grote geografische veranderingen van de afgelopen decennia – nog altijd deel uitmaakt van de Bible Belt. SGP/ChristenUnie is veruit de grootste fractie in de gemeenteraad. En wie op zondag naar de kerk wil kan hier kiezen uit 12 kerken met samen zo’n 20 kerkdiensten. Wat een verschil met het nabijgelegen Rotterdam waar de islam inmiddels de grootste religieuze groepering is.

Ik fiets her en derwaarts door de nieuwbouwwijken van Hendrik Ido Ambacht en kom dan via een smalle groenstrook uit in Zwijndrecht. Nu kan ik weer een lekke band krijgen, want hier is een station.

Waterbus in Zwijndrecht met zicht op Dordrecht

Zwijndrecht telt 45.000 inwoners. Hier kun je op zondag kiezen uit nog meer kerken dan in Hendrik Ido Ambacht. Er zijn in Zwijndrecht maar liefst 4000 bedrijven gevestigd en er werden in 2021 bijna 100 fietsen gestolen. Ik blijf angstvallig op het zadel zitten.

Dordrecht vanuit de Waterbus

Ik fiets niet naar het centrum van Zwijndrecht, maar de Batavus Dinsdag trekt een rechte lijn oostwaarts. Eindelijk heb ik een doel voor ogen: de waterbus. Die parkeert twee keer per uur aan de Veerkade. Onderweg passeer ik een bijzondere en enorme muur van hoogbouw: de tot 22 verdiepingen hoge flats van Eemstein/Zonnestein. Ze zijn vrij nieuw maar alweer aan een grote renovatie toe.

Vanaf Zwijndrecht heb je een prachtig zicht op de oudste stad van Holland: Dordrecht. Even later komt de Waterbus (Fast Ferry) aangesjeesd. Als gevolg van personeelstekort zijn er vaarten opgeheven, maar in de spits valt het mee.

Even later zoeven we over de woeste wateren van de Oude Maas in de richting van de Veerkade van Dordrecht. Aan boord zijn 12 fietsers, twee voetgangers en een plaatselijke hond. 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: