Stoorzenders bij de opvoeding

Er zijn vijf boosdoeners in de dagelijkse omgeving die de gezonde ontwikkeling van kinderen verstoren: 

1. chronisch lawaai (dat heeft vooral gevolgen voor de concentratie, voor het geheugen en de taalontwikkeling). Denk hierbij aan verkeerslawaai, aan altijd maar ‘muzikaal behang’ in huis of radio en TV die altijd aan staan, aan veel roepen en schreeuwen in huis.
2. teveel drukte, een ‘volle omgeving’ (dat heeft vooral gevolgen op de prestaties en denktaken). Hierbij kun je o.a. denken aan een huis waar weinig wordt opgeruimd en alle spullen rondslingeren, kleren her en der worden neergekwakt, een aanrecht dat niet wordt opgeruimd, alles waar kinderen mee bezig zijn blijft liggen.
3. afwezigheid van rituelen (dat leidt vooral tot gedragsproblemen). Vaste rituelen zijn belangrijk om kinderen het gevoel van een voorspelbaar leven en houvast te geven.

4. gebrek aan structuur van ruimte, tijd en persoon. (dit leidt tot hechtingsproblemen en daardoor tot gedragsproblemen, zoals verzet, wisselend gedrag, slaapproblemen en problemen met de zindelijkheid). Het kind wordt als een postpakket van de ene plek naar de andere verplaatst zonder dat er voldoende tijd is voor een vaste basisplek.


5. rommeligheid en gebrek aan organisatie bij opvoeders (dit leidt tot gedragsproblemen maar ook tot taalproblemen bij kinderen).

Het zal duidelijk zijn dat sommige kinderen al met een achterstand beginnen voor de geboorte, maar dat deze door bovenstaande omgevingsfactoren alleen nog maar groter wordt. Als ouders nooit het goede voorbeeld hebben gegeven, hoe moeten hun kinderen dat aan de kleinkinderen doorgeven? 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Eén gedachte over “Stoorzenders bij de opvoeding”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: