Brilon Stadt

De volgende dag was ik al om 9 uur in Brilon Stadt. Sommige lezers zijn daar nog nooit geweest, dus ik zal even wat uitleggen.

Brilon Stadt ligt op 1,5 uur treinen ten oosten van Hagen. De trein van Hagen naar Kassel rijdt door een dal en langs de flanken van de bergen van Sauerland. Aan de andere kant van het dal ligt Brilon Stadt in de Kreis Hochsauerkrautland. De plaats telt 25.000 inwoners.

Dit dieseltje boemelt elk uur tussen dal en stad (6 km).

Veel steden liggen in een dal, maar Brilon Stadt ligt juist hoog boven het dal. Gelukkig is er een boemeltje dat vermoeide fietsers de heuvels op sleept. In dit geval drie 70-plus mannen met eigenaardige fietsen en dito gewoonten. Zoals een man die zijn tanden poetst in de trein.

De stadskerk van Brilon

Brilon Stadt kent een lange geschiedenis. De plaats wordt al in het jaar 970 genoemd. Brilon maakte een grote bloei mee in de Middeleeuwen en maakte zelfs deel uit van de Hanze. Maar door het voortdurende geknok tussen diverse Duitse vorsten en met name als gevolg van de 30-jarige oorlog raakte de plaats in verval. Ook fikte de stad nog een keer af. Pas na de Napoleontische tijd, toen Brilon aan Pruisen werd toegevoegd, was er weer sprake van economische groei.

Helaas werd de plaats – waar verder weinig militaire objecten waren – in de Tweede Wereldoorlog getroffen door zware bombardementen.

De winkelstraat van Brilon Stadt

Tegenwoordig is Brilon Stadt een rustieke plaats waar weinig ‘heftigs’ lijkt te gebeuren. De mensen zijn vriendelijk, de winkels overzichtelijk. De stad heeft één van de oudste gymnasia in Duitsland. Dat is wel opmerkelijk voor zo’n plaats die van ouds niet echt meetelde in de rij van steden in de politieke lappendeken die uiteindelijk Duitsland werd.

De stad telt tientallen typisch Sauerlandse huizen met leidaken en muren die uit hetzelfde materiaal zijn gemaakt. Maar je ziet er ook vakwerkhuizen. En helaas ook veel saaie degelijke Duitse nieuwbouw met gepleisterde muren. Die huizen staan o.a. op de plekken die door bombardementen getroffen werden. Er was geen enkel militair doel mee gediend, de plaats had nauwelijks industrie en er waren geen militaire objecten.

De groene omgeving van Brilon

Het is vanmorgen nog behoorlijk fris als gevolg van een noordenwind. Maar ook in de stad moet er stevig geklommen worden. Daar krijg je het vanzelf warm van. Sommige straten zijn zó steil dat de remmen van mijn fiets het af en toe bijna niet houden. Gelukkig heb ik al gezien dat hier een aanzienlijk en modern ziekenhuis gevestigd is.

Je kunt vanuit Brilon Stadt een wandelroute van bijna 200 kilometer volgen. Ik kies echter voor de fiets. Eenmaal buiten de stad is het land groen, dunbevolkt en met uitgestrekte stukken bos, afgewisseld door landbouwgrond. Ik heb geen idee waar de weg naar toe leidt. Dat is dus nog een verrassing. 

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Eén gedachte over “Brilon Stadt”

  1. Opvallend dat je daar weer met de trein kan komen. Net nagezocht. Hun station is in 2011 heropend, die van Frankenberg in 2015. Ooit was ik er in 2009 en was daar geen trein te bekennen. Vond wel een mooie fietsroute die min of meer de oude spoorweg van Brilon naar Soest volgt. Net ten noorden van Brilon is een soort mastbos met enorm lange en dunne bomen . Erg apart. https://ximaar.wordpress.com/fi09d12/#bomen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: