Voor 9 euro met de trein

De Duitse Spoorwegen munten uit door een ondoorzichtig tariefsysteem. Het hangt er maar net vanaf op welke tijd je reist. 

Zo kostte vanmorgen een enkeltje van Düsseldorf naar Koblenz tussen 9 en 10 uur in de regionale trein 30,20 euro, in de IC (de snelle luxe trein) 17,90 en in de nog meer luxe Eurocity 21,90 euro. Naarmate de bezettingsgraad daalt daalt ook de prijs.

Vertragingen bij DB

Daar staat tegenover dat een dagretour met de regionale trein vaak weer goedkoper is. In regionale treinen kun je vaak gebruik maken van dagkaarten. Een dagkaart in het NRW gebied (Nordrheinland-Westfalen) is vaak net zo duur als een enkeltje. Alleen reis je er kriskras een gebied door dat nog groter is dan Nederland. Maar dat kaartje is weer niet geldig in de snelle treinen.

Overigens: de regionale treinen zijn vaak te vergelijken met de Intercity’s in Nederland. Ze stoppen op een beperkt aantal stations. De echte stoptreinen zijn de treinen van de S-Bahn.

Regionale trein van Aken naar Dortmund in Viersen

Maar nu de praktijk. De Duitse Spoorwegen hebben te maken met erg veel storingen als gevolg van achterstallig onderhoud. Net zoals in Frankrijk is (te) veel geld naar de paradepaardjes van de Hoge Snelheidstreinen gegaan. Het gevolg is dat bijna standaard de helft of meer van de treinen te laat is. En reken daarbij niet op een paar minuten (waarbij Nederlanders al staan te mopperen), de vertragingen kunnen ook oplopen tot enkele uren.

En nu heeft de landelijke overheid aangekondigd dat er in de zomer een treinkaartje komt dat een maand lang geldig is in alle regionale treinen en dat voor die hele maand 9 euro kost.

De Deutsche Bahn maakt zich grote zorgen. Dit aanbod gaat leiden tot een massale toestroom op de toch al overvolle regionale treinen.

Wij gaan deze zomer weer naar Duitsland, met fiets en trein. Maar ik vraag me af of ik zo blij moet zijn met dit aanbod. Regelmatig zullen we met onze fietsen de trein niet in kunnen komen....

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

2 gedachten over “Voor 9 euro met de trein”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: