Regels in de klas

Je hebt regels en regels. Sommige regels vind ik prima, met andere kan ik leven, maar er zijn ook regels die in mijn ogen wel wat erg star zijn. Daar houd ik me dan ook niet helemaal aan. Het gaat immers niet om de letter, maar om de geest van de wet.

De afgelopen week moest ik twee keer ergens een cursus verzorgen. Voor beide cursuslocaties waren tal van voorzorgsmaatregelen genomen. Zo moest ik vooraf een vragenlijst invullen (geboortedatum, IQ, of ik vega was en of ik klachten had enz) en ik diende me te ontsmetten. Ik hoefde nog nét niet onder de douche.

Verder mocht er maar één persoon tegelijk in de lift. Ook mocht er maar één persoon tegelijk naar de WC (als er maar één toilet is was dat toch al mijn gewoonte). En bij het koffieapparaat mocht geen filevorming ontstaan. Dat gebeurde ook niet, want het apparaat was buiten werking gesteld.

Maar hoe zit dat nu in de cursusruimte? Daar heb ik me dus niet aan gehouden. Er stond een katheter waar in plaats moest nemen (er zijn ook mensen die spreken over een katheder). En de bedoeling was kennelijk dat ik daar drie uur lang bleef staan…

Kijk, dat gaat mij dus echt niet lukken. Ik moet heen en weer kunnen lopen, vooral als ik met enig enthousiasme iets uit wil leggen. Ook als ik de regel in mijn oren had geknoopt, het zou me niet zijn gelukt. Ik heb op allerlei manieren gebruik gemaakt van de ruimte. Maar ik hield me wel aan de 1½ meter. Dat dan weer wel...

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

3 gedachten over “Regels in de klas”

  1. Kinderen (zonder symptomen) testen op school is krankjorum, ongewenst en bovendien niet zonder gevaar.
    Kijk en huiver op een video op youtu.be van Viruswaarheid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.