Vergaderen met lastige mensen

Iedereen heeft wel zo'n lastige collega, baas of medewerker die niet doet wat jij wilt of juist doet wat jij niet wilt. Maar je kunt niet om hem of haar heen... Moet je je ontslag nemen? Nee, want bij je volgende baan is wel wéér zo iemand...

Rick Brinkman is co-auteur van ‘Prettig samenwerken met de Betweter, de Sluipschutter, de Jaknikker en alle andere dwarsliggers’. Hij geeft adviezen voor de omgang met irritante mensen en legt uit wat het zegt over jezelf dat je je juist aan een van deze types zo ergert.

Het eerste hoofdstuk beschrijft de tien grootste dwarsliggers aan de hand van alledaagse situaties. Ik noem er drie: 

  • De Tank met zijn drammerige, agressieve gedrag. Hij zoekt voortdurend de confrontatie en de harde woorden uit de loop van zijn mond zijn direct op de persoon gericht.
  • Dan de Granaat: is doorgaans kalm maar kan opeens ontploffen, waarbij hij ongeleide projectielen om zich heen begint te werpen en er allerlei zaken bij haalt die niets van doen hebben met waar het om gaat.
  • De Sluipschutter daarentegen wacht geduldig tot het meest ongelegen moment om dan onverwacht uit de hoek te komen met een messcherpe opmerking, niet zelden doordrenkt van bijtend sarcasme.

Nu ik jullie nieuwsgierig heb gemaakt, toch ook maar even de andere opties: 

  • De Jaknikker. Hij is het met iedereen eens. Hij zal nooit tegengas geven. Hij kan jou als collega steunen, maar evengoed je baas, die een andere mening heeft. Je weet eigenlijk niet wat je aan hem hebt.
  • De Neestemmer. Ik ben twee en ik zeg nee. Hij is het nooit met iemand eens. Als het moet doe ik het niet.
  • De Betweter, die met een rood potlood als verlengstuk van zijn vinger geboren is en tot vervelens toe iedereen corrigeert. Dankzij hem kost het bespreken van de notulen van de vorige vergadering elke keer een uur. 
  • De Denker die zich altijd baseert op wetenschappelijk onderzoek en onderbouwing en bij wie het eindeloos lang duurt voordat er iets praktisch uit zijn mond komt. Eigenlijk is hij steeds bezig om aandacht te vragen met verhalen waar geen eind aan komt.
  • De Twijfelaar, die nooit tot een besluit kan komen en elk agendapunt ‘over de zomer heen wil tillen’.
  • De Klager, die alles en iedereen behalve zichzelf de schuld geeft en die vindt dat er van alles moet veranderen zonder ooit zelf met een voorstel te komen.
  • De Niets-persoon bij wie je kunt wachten op feedback tot je een ons weegt. Hij is de bijzitter tijdens de vergadering. Volgt hij wel wat er besproken wordt? 
"Aan al deze soorten dwarsliggers kun je je mateloos ergeren of er gefrustreerd van raken", stelt Brinkman. "Bedenk echter dat je in feite in de omgang met hen altijd een eigen keuze kunt maken. 

Oplossingsrichtingen:

  1. Je kunt het gelaten over je heen laten komen en je van tijd tot tijd beklagen bij iemand die er niets aan kan doen. Maar dat schiet niet op.
  2. Je kunt opstappen, dat is soms de meest verstandige weg.
  3. Of je verandert je eigen houding ten opzichte van ‘moeilijke’ mensen, waardoor je je niet meer laat verleiden tot een ongewenste reactie. Dat laatste is een opstapje naar de vierde optie, namelijk:
  4. Ook je gedrag veranderen. Je kunt wel degelijk leren omgaan met ‘moeilijke’ mensen, en zo de situatie ombuigen in de door jou gewenste richting.”

Behoefte achter gedrag

Volgens Rick Brinkman zou het kunnen werken als je de onderliggende behoefte van de persoon duidelijk hebt. De Tank wil graag zaken voor elkaar krijgen. Niet nadenken, maar gewoon doen. De Jaknikker is bang om afgewezen te worden. Daarom koopt hij waardering met zijn gedrag. Hij kan slecht tegen ruzie, want dan komt hij klem te zitten tussen partijen en moet hij bijna wel beslissen. Je duidt gedrag dan niet als lastig, maar de persoon als iemand met een behoefte.

Goed luisteren, feedback geven dat je de ander begrijpt, duidelijk zijn in wat je zelf wil, het gesprek een andere wending geven, het is in feite een doos met gereedschap. En voor elk van de typen dwarsliggers moet je een ander setje gebruiken.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

2 gedachten over “Vergaderen met lastige mensen”

  1. Corona heeft gezorgd voor een andere manier van vergaderen.

    Digitaal vergaderen via Teams.

    Dat boek van Rick Brinkman kan bij het oud papier.

    Want Teams biedt geen podium voor “lastige egootjes”.

    Corona bedankt !!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.