Het bestijgen van een herenfiets

Een laatste foto uit de oude doos: het ongemak van het bestijgen van een herenfiets.

Sinds 2011 bestijg ik geen herenfietsen meer. In dat jaar werd ik van mijn n sokken & mijn Gazelle gereden door een turbo-automobilist die dacht dat het stopbord niet voor hem bestemd was.
Mijn degelijke Gazelle was niet total-loss, maar wel onbefietsbaar. Die schade is inmiddels hersteld.

Maar omdat ik mijn been teveel in de kreukels lag bood een herenfiets teveel problemen met het opstijgen en weer ontstijgen van het zadel. Ik kon gewoon de zwaai niet maken. Daarvoor zat mijn linkerbeen teveel in de kreukels.

Ik heb toen een damesfiets gekocht. Dat was veel eenvoudiger. En sinds die tijd vraag ik me af: wat is eigenlijk het nut van een herenfiets? Sommige mannen willen echt niet van m naar v overstappen. Zoals een oudere man uit de buurt die zijn fiets op de grond legt en dan tussen zijn benen weer ophijst. Waarom zweert die man zo bij zijn herenfiets?

Mocht je geen nieuwe fiets willen kopen, dan kun je een herenfiets ook zelf tot damesfiets ombouwen. Zie de foto die ik maakte in Zwitserland. Ja, de Zwitsers zijn een bijzonder volk. Ze hebben niet alleen de koekoeksklok uitgevonden.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Eén gedachte over “Het bestijgen van een herenfiets”

  1. Die beweging heb ook weleens gemaakt, nu het heupgewricht van mijn opstijgbeen wat minder mobiel is geworden. Misschien moet ik het eens van de andere kant proberen. Een andere techniek is het voorwiel klem te zetten en het rijwiel achterwaarts verlaten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.