Via Spijkenisse (1)

Onze dochter heeft een wit voetje gehaald en zit met haar voet omhoog. En als je dan gevraagd wordt om iets voor haar op te halen, dan doe je dat natuurlijk. Ook al is het in Spijkenisse.

Je kunt in Spijkenisse komen met de trein en vervolgens de metro. Maar je kunt er ook op de fiets naar toe. Dat heeft mijn voorkeur. Dus besteeg ik vrijdag mijn Batavus Dinsdag. 

Zoals de trouwe lezers van dit weblog weten houd ik niet van vastgeroeste paden. Het voordeel van Delft en omgeving is dat er vele wegen zijn om in Spijkenisse te geraken. De enige hobbel onderweg is de Nieuwe Waterweg. Ten westen van Rotterdam kun je maar op drie plekken per pont en op één plek via een tunnel naar de overkant. Dat is trouwens al een hele vooruitgang. Jarenlang kon je als fietser alleen in Maassluis (per pont) naar de overkant.

Ik heb nog geen enkel idee welke oversteek ik ga wagen. Ik fiets gewoon mijn neus en mijn voorwiel achterna. Ik fiets langs Den Hoorn en vervolgens ook buiten langs Schipluiden, de hoofdstad van de gemeente Midden Delfland. 

Na meer dan een jaar schaven, boren en verven is de oude Trambrug over de Vlaardingervaart in volle glorie hersteld. Over deze brug reden de trams naar de veilingen van het Westland. Het is een fraai staaltje van industriële architectuur. De brug maakt deel uit van de fietsroute over deze oude trambaan.

Halverwege de route sla ik linksaf, langs de Middelwatering. Ik heb de noordwestenwind in de rug en fiets flink door totdat ik met piepende remmen tot stilstand kom bij de veerpont over de Noordvliet. Die vaart namelijk niet (dat rijmt).

Met een haakse bocht kom ik op het fietspad langs de Noordvliet uit. Maasland (met een mooi historisch centrum) laat ik rechts liggen. De Noordvliet gaat keurig rechtdoor, rechtstreeks naar het centrum van Maassluis, waar een standbeeld van Abraham Kuyper staat. Er wordt ook gesproken over een standbeeld voor Maarten ’t Hart, maar die schrijver heeft zich niet erg populair gemaakt in zijn geboorteplaats.

Mijn vader is kort dominee geweest in Maassluis, hij werd al snel te ziek om zijn werk nog te kunnen doen. Mijn moeder heeft zo’n 25 jaar lang in een flat aan de Nieuwe Waterweg gewoond.

Niet alleen Abraham Kuyper en Maarten 't Hart zijn in Maassluis geboren, maar ook weerman Marco Verhoef benevens het clownsduo Bassie en Adriaan. 

De veerpont naar Rozenburg was vroeger één van de drukste overvaarten van Nederland. Tegenwoordig vaart hij nog maar drie keer per uur. Als hij tenminste vaart. Want er werden vragen in de Provinciale Staten gesteld over de frequente uitval van de boten vanwege achterstallig onderhoud.

Met mij steken nog vijf fietsers, twee wandelaars en één auto van wal.

Al op de steiger aan de Maassluise zijde wordt mijn oor getroffen door een jonge vrouw die kennelijk een verschil van mening heeft met haar vriend. De hele overtocht gaat die ruzie door. Maar ook in Rozenburg is ze nog niet klaar met de berispingen aan het adres van haar vriend. "Wie denk je wel dat ik ben? Ik ben je sloofje niet! Man, word toch eens volwassen. Hoe oud ben je nu? 28! 28 en dan nog steeds niet volwassen. Een kind ben je, een klein kind!"

Rozenburg was ooit een agrarsich dorp, totdat de industrie van het Botlekgebied oprukte. Het dorp breidde sterk uit, maar na ruim een halve eeuw is al die nieuwbouw vergane glorie en heeft de verpaupering aanzienlijk toegeslagen. Her en der probeert men het dorp weer wat op te kalefateren. Rozenburg wordt aan alle kanten omgeven door industrie en haventerreinen.

Rozenburg heeft ook een vliegveld. Daar stijgen alleen modelvliegtuigen op...

Ik heb niet zoveel tijd en volg de fietsborden richting Spijkenisse. Er is ook een aantrekkelijker route via de historische dorpen Zwartewaal, Heenvliet en Geervliet. De kortere route loopt tussen de A 15 en de Betuwelijn. Overal dendert het vrachtverkeer en klinkt het gesis van de leidingen van de olieraffinaderijen rond de havens van het Botlek.

Via de Hartelbrug over het Hartelkanaal fiets ik Spijkenisse binnen. Ook dit voormalige dorp barstte een halve eeuw geleden uit zijn voegen vanwege de bouwactiviteiten. Het dorp was zelfs als groeikern aangewezen: om die reden werd de metro vanuit Rotterdam doorgetrokken. Tegenwoordig moet men alle zeilen bijzetten om de verpaupering tegen te gaan. Een groot deel van het centrum van de plaats (met tegenwoordig ruim 71.000 inwoners)  gaat op de schop.

De plek van mijn bestemming is snel gevonden. Ook deze wijk gaat kennelijk op de schop. Tussen de jaren '60 flats wordt overal nieuw gebouwd en er is een nieuw winkelcentrum. Het bleek over deze route ruim 25 kilometer naar Spijkenisse.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

2 gedachten over “Via Spijkenisse (1)”

  1. De laatste keer dat ik in Spijkenisse was, vond ik het centrum toch erg nieuw. De bieb is gaaf trouwens. Je route is erg herkenbaar, inclusief het niet varende pontje. In Rotterdam slopen ze de wijken om er nieuwe en duurdere neer te zetten zodat ze daar van de verpaupering afzijn. Maar daarmee lossen ze duidelijk niets op, zonde.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.