We gaan naar Zandvoort, al aan de zee

Ik fiets nog even verder. Dat moet ook wel, want Noordwijk aan Zee heeft geen station waar ik de fiets op de trein kan zetten.

Ik ben aanvankelijk van plan om de duinen achter me te laten. Maar het fietspad door de duinen fietst zó plezierig dat ik die route blijf volgen. Geleidelijk wordt de duinenrij steeds breder. De duinen strekken zich uit over de volle breedte van mijn gezichtsveld. Een bord waarschuwt fietsers voor overstekende duinen.

Na ruim een half uur fietsen ben ik bij de grens met Noord-Holland, de provincie waar we een halve eeuw hebben gewoond. Hier beginnen de Waterleidingduinen. Door het gebied zijn (net als bij Castricum in het Noordhollands Duinreservaat) allerlei irrigatiekanalen gegraven. Dat levert lekker drinkwater op, zoals we hebben ervaren als we een keer elders in Nederland water tapten. Water is water, wordt wel eens gezegd, maar er zijn toch aanzienlijke verschillen.

Geleidelijk komt Zandvoort in zicht, vaak aangeduid als Zandvoort aan Zee. Dat trekt meer toeristen. Deze plaats heb ik al eerder beschreven en ik heb er ook een fietsfilm gemaakt die via You Tube te bekijken valt. Deze keer ga ik niet wee Zandvoort uitgebreid bestuderen. Ik fiets alleen even naar de Boulevard. Daar probeert net een mevrouw haar paard in een personenauto te persen. Het lukt uiteindelijk niet.

Zandvoort heeft een in mijn ogen rampzalig besluit genomen door het circuit weer in gebruik te gaan nemen. Terwijl overal de stikstofnormen worden aangescherpt gaat hier een stel malloten voor enorme geluidsoverlast, drukte en milieuvervuiling zorgen.

Zandvoort schijnt in de jaren ’30 van de vorige eeuw het hoogste aantal NSB-stemmers te hebben gehad van heel Nederland. Als dank daarvoor hebben de Duitsers tijdens de bezetting een groot deel van de plaats afgebroken. Het is dus grotendeels latere bouw wat de klok slaat. Zo ook de robuust ogende watertoren van Zandvoort (gebouwd rond 1950). Maar zo robuust is de toren niet. In 2001 brak er brand uit en sinds die tijd zit men in Zandvoort met de watertoren in zijn maag. Afbreken is nogal een ingreep, maar restaureren is erg duur. Dat is ook een dilemma voor mensen die rond 1950 zijn geboren: het leven is tegen die tijd aan forse slijtage onderhevig.

Maar we gaan toch niet al te dramatisch doen, Henk50? Je zit nog steeds op de fiets en de teller heeft er vandaag al 70 kilometer bij opgeteld. En hoewel Zandvoort wél een station heeft is nog is het fietseinde niet in zicht.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.