Laat je niet stangen!

Laten we het nog eens over de herenfiets hebben. Want wat maakt een herenfiets tot een herenfiets?

Je schijnt pas een echte heer te zijn als je rijwiel een stang heeft. Zoals die 65-jarige man die ter gelegenheid van zijn pensioen een nieuwe fiets kreeg. Het moest perse een fiets met stang zijn. Maar het bestijgen kost hem aanzienlijke moeite. Hij legt zijn fiets plat op de grond, stapt er met één been overheen en hijst daarna de fiets tussen zijn benen weer omhoog. Het is fantastisch om te zien: je zou er een prachtig You Tube filmpje van kunnen maken. Maar waarom zo moeilijk doen als het gemakkelijker kan? Is dat een kwestie van mannelijke ijdelheid?

Wat maakt nu eigenlijk dat de Nederlandse man toch zo graag een rijwiel met stang berijdt. In Duitsland rijdt eigenlijk iedere 50-plusser op een fiets zonder stang. De Nederlandse man wil daar eigenlijk niet aan. Terwijl het zo’n stuk gemakkelijker is. Neem een voorbeeld aan de jongeren: die rijden eigenlijk allemaal op fietsen zonder stang. Kennelijk is daar het sexe-verschil verdwenen.

Eerlijk gezegd werd ik gedwongen om de stang af te zweren. Toen ik in een rolstoel zat als gevolg van een aanrijding met een Mercedes wilde ik zo snel mogelijk weer op de fiets. Helaas: de stang bleek een onneembaar obstakel. Daardoor werd ik gedwongen om een damesfiets aan te schaffen. Met een lage instap en een laag zadel, zodat ik met beide benen plat op de grond kon staan. Met die fiets en krukken aan het stuur heb ik 1700 km. afgelegd. Die krukken waren nodig omdat ik maar één been had om op te staan.

Inmiddels heb ik drie zogenaamde damesfietsen – allemaal van het merk Batavus- en één herenfiets, een Gazelle. Die staat op mijn werk in Friesland. Soms vergeet ik de stang en lig ik bijna op mijn aangezicht. En als ik weer thuis ben zwaai ik per ongeluk mijn been over de bagagedrager van één van mijn Batavus-damesfietsen.

Er is één nadeel aan een damesfiets. Ze worden vaker gestolen. Verder zou ik het verschil tussen damesfiets en herenfiets willen afzweren. Het is gewoon: rijwiel m/v. En verder zou ik de heren willen adviseren: laat je niet stangen!

De fiets op de foto is een transgender-fiets. Hij was een herenfiets en is omgebouwd tot damesfiets.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

5 gedachten over “Laat je niet stangen!”

  1. Er is wel degelijk een groot verschil tussen dames en herenfietsen.

    -Herenfietsen zijn steviger
    -De houding is heel anders, damesfietsen hebben minder ruimte tussen het stuur en het zadel
    -Of het stuur van de damesfiets is hoger. Oftewel op een herenfiets ziet je voorover terwijl dames rechtop zitten
    -Ik zweer bij een herenfiets

  2. @ Meinte: de Batavus rijdt zo licht dat ik soms denk dat er stiekum toch een motortje in zit. Het frame is buitengewoon stabiel. Zin in een proefrit (na onze vakantie?)

    1. Dat klinkt erg positief. Vanuit mijn werk ben ik redelijk snel bij De Fietser in Ede, mocht die daar niet meer staan dan kom ik zeker terug op je mooie aanbod.

  3. Zo’n transgenderfiets lijkt me een curiositeit. Bij de eerste stevige hobbel (of de tweede of de derde) breekt de fiets in tweeën, vrees ik…

  4. Leuke en herkenbare blog! Inmiddels ben ik ook 60+, kan nog redelijk op- en afstappen op mijn herenfiets maar de volgende fiets zou zo maar eentje met lage instap kunnen worden. Enig nadeel is dat sommige damesfietsen een slapper frame hebben, hoewel fabrikanten steeds meer aandacht hebben voor de stabiliteit van het damesmodel.
    Is je nieuwe Batavus Dinsdag Exclusive net zo stabiel als het herenmodel? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar je andere ervaringen, vooral met de riem en de 8-versnellingsnaaf. In een fietsenwinkel meldde de verkoper dat klanten de riem zwaarder vonden trappen dan een ketting. Ik overweeg ook dit type aan te schaffen, vandaar mijn vragen.
    Fietsgroet, Meinte Hospes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: