Langs Alblas, Lek en IJssel (slot)

Ten noorden van Rotterdam (langs de Rotte) zijn uitgestrekte bossen aangelegd. Een soort van Amsterdamse Bos, maar dan van meer recente datum.Van het oorspronkelijke landschap is weinig meer over.
Weg van De Rotte naar Bergschenhoek

Richting Bergschenhoek fiets ik nog even door een stuk agrarisch gebied met tuinderijen en deels ook kassen. Maar ik fiets nu naar het noordwesten en raak dan uiteindelijk verder weg van huis. Dus sla ik linksaf en kom dan in het Lage Bergse Bos (aangelegd rond 1970) met een oppervlakte van ongeveer 250 hectare.

Maar er wordt aan het bos gewerkt. Er zijn werkelijk duizenden bomen geveld en dat niet door de bomengriep. Gaat men het bos herstructureren? Nee, er blijkt een autosnelweg te worden aangelegd. Moet dat nu in de toch al overvolle Randstad? En het blijft natuurlijk niet bij die ene weg: hij gaat ook nog ergens naar toe. Welke gebieden worden er nu weer gevuld met geraas van autoverkeer?

Uiteindelijk kom ik op de Wilderse Kade uit en al zigzaggend ten noorden van de landingsbaan van Vliegveld Zestienhoven, over een autoweg en de HSL lijn

Rodenrijs

beland ik in Rodenrijs. In dit dorp is de oude structuur van de lintbebouwing nog redelijk herkenbaar, al wordt er aan alle kanten gebouwd. De voormalige Hofpleinlijn wordt nu vier keer per uur bereden door Randstadrail (tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Slinge).

Ten westen van (Berkel en) Rodenrijs slibt het Groene Hart verder dicht. Een voordeel bij tal van nadelen is dat er – op de grens van de gemeente Rotterdam en de gemeente Lansingerland – een nieuw fietspad ligt. Volgens het bord loopt het dood, maar ik kan gewoon doorfietsen.

Polder Schieveen, de laatste groene buffer tussen Delft en de bebouwing langs de voormalige Hofpleinlijn

Langs de rand van de polder Schieveen en door het natuurgebied de Ackerdijkseplassen fiets ik verder in de richting van Delft. De hoogbouw van de Technische Universiteit en de torens van de Oude en de Nieuwe Kerk komen steeds gedetailleerder in beeld. En zowaar: er is ook een klein beetje blauwe lucht in zicht, waardoor de ondergaande zon probeert door te breken.

Om 8 uur zet ik weer voet in de fietsenberging onder ons huis. De fietsteller heeft er sinds 12 uur vanmiddag 95 fietskilometers bij opgeteld.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: