Tien tips voor behandelaars van oudere patiënten

De onderstaande tips kunnen ook goed van pas komen bij het geven van adviezen aan mensen met een lichte verstandelijke beperking of aan mensen met een stoornis binnen het autistisch spectrum.
  • Elke patiënt is anders, en dat geldt ook voor oudere patiënten. Het is zeker niet zo dat een oudere patiënt weinig meer begrijpt. Maar je kunt als behandelaar een oudere patiënt ook gemakkelijk overschatten. Sommige ouderen zeggen gemakkelijk ‘ja’ omdat ze bijvoorbeeld niet lastig gevonden willen worden. Observeer dus goed, ook bij een patiënt die al langer in de praktijk komt. In een jaar tijds kunnen de vaardigheden sterk achteruit zijn gegaan.
  • Geef oudere patiënten extra tijd om hun zorgen te ventileren en te reageren op de informatie. Een stilte kan ruimte geven om een vraag te stellen. Wees daarnaast voortdurend alert op signalen die duiden op zorgen of vragen, reageer hierop en vraag door.
  • Is er iemand die mee kan gaan naar het gesprek? Dat kun je als behandelaar stimuleren. Respecteer het als de patiënt hier geen behoefte aan heeft.
  • Maak keuzes in wat u vertelt. Draai niet het gebruikelijke ‘lesje’ af, maar maak een duidelijke keuze wat op dit moment het meest belangrijk is. Geef prioriteit aan praktische adviezen en vat de informatie samen.
  • Het verdient aanbeveling om belangrijke informatie schriftelijk vast te leggen, of bijvoorbeeld in de bijsluiter te onderstrepen. Oudere mensen onthouden vaak beter als ze iets zien, dan wanneer ze iets horen.
  • Structureer informatie, groepeer onderwerpen en maak ‘bruggetjes’ tussen verschillende onderwerpen. Introduceer bijvoorbeeld eerst een onderwerp als ‘het hart’, daarna ‘bloeddruk’ en ten slotte ‘behandeling van hoge bloeddruk’.
  • Wees alert op sensorische problemen. Let goed op of de patiënt u verstaat en begrijpt. Bedenk daarnaast dat oudere patiënten vaak eerder worden afgeleid door wat er in de omgeving gebeurt (bijvoorbeeld een assistente die iets aan het opruimen is of een telefoon die gaat).
  • Praat langzaam en duidelijk, en vermijd medisch taalgebruik (vakjargon). Kijk de patiënt recht aan. Maak gevoelige onderwerpen iets algemener, bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Bij het ouder worden hebben veel mensen last van …’
  • Stimuleer de patiënt pf zijn/haar familie om vragen te stellen. Geen enkele vraag is ‘gek’.
  • Ga na of de patiënt heeft begrepen wat u hebt verteld. U kunt als check vragen om hem/haar de belangrijkste informatie nog even te laten samenvatten, maar dat mag niet gaan lijken op een overhoring.

Vrij naar: Julia van Weert, Jesse Jansen en S. van Dulmen: In gesprek met ouderen. Huisarts en wetenschap, 4 april 2012.

Auteur: henk50

Ik ben orthopedagoog/GZ-psycholoog. Vanaf 1975 heb ik gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog. Omdat ik zo lang in 'de zorg' heb gewerkt heb ik veel zogenaamde casuïstiek ter beschikking. Soms gebruik ik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op mijn weblog, maar de beschrijvingen zijn altijd vermengd met andere -vaak gedateerde - verhalen. Er komen dus geen één-op-één verhalen voor. Dat zou ook niet mogen vanwege het beroepsgeheim. De namen die ik gebruik zijn altijd gefingeerd. De pedagogische en psychologische voorbeelden hebben dus wel enig waarheidsgehalte, maar ze hebben de pretentie om toch onherkenbaar te zijn. Mocht de lezer toch iemand herkennen, dan is dat waarschijnlijk toeval. Een enkele keer zijn voorbeelden van dialogen geheel gefingeerd. Uit de privésituatie wordt slechts zeer beperkt iets vermeld, waarbij ik met name zorgvuldig om ga met fotomateriaal. De namen van mensen die reageren worden nooit door mij doorgegeven aan derden, ze blijven in mijn afgesloten Wordpress-domein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: