Weense OV-fiets

De stad Wenen telt ongeveer 2 miljoen inwoners. De Oostenrijkse hoofdstad heeft een uitstekend systeem van openbaar vervoer. Nergens in Europa verplaatsen (procentueel gezien) zoveel mensen zich met het OV door de stad. Maar hoe zit het met de fiets?

Met de eigen fiets kon ik destijds prima mijn weg vinden in Wenen. Maar ik was vooral rond Wenen aan het fietsen.

Deze keer wilden we fietsen huren. Vanwege een blessure kon Tineke niet zo ver lopen, dus opteerden we voor een huurfiets. Die zijn in Wenen pittig aan de prijs. Je betaalt zomaar 25 euro voor een dag fietshuur.

Tip: begin een fietsverhuurbedrijf in Wenen. In een maand heb je de kosten van een fiets terugverdiend.

Maar er is een alternatief. Dat is de Citybike Wien. In Antwerpen zag ik trouwens een identiek systeem. Als je de fiets binnen een uur inlevert ben je geen kosten verschuldigd. Voor twee uur fietsen ben je een euro kwijt. Heb je de fiets wat langer in gebruik, dan betaal je steeds meer. En na een aantal dagen betaal je 600 euro… Dat is die fiets helemaal niet waard. Het is een wat zware, logge fiets met drie versnellingen.

De bedoeling van het systeem is (vooral) om zwerffietsen te voorkomen. Je fietst van het ene punt naar het andere punt. De fiets kan niet eens op slot. Je vergrendelt hem op een verzamelpunt. Bijvoorbeeld: je fietst van je hotel naar een museum, zoekt ergens in de buurt naar een plek waar je deze fiets kunt stallen en je parkeert hem daar (vergrendeld) in het verzamelpunt.

Ben je na twee uur klaar met het bezoek, dan pik je de fiets weer op en fietst naar een restaurant. Daar zoek je in de buurt weer een fietsverzamelpunt. Op die manier kun je je bijna gratis door Wenen verplaatsen. Als je een creditkaart hebt betaal je slechts 1 euro bij het begin en daarna fiets je gratis zo lang je maar binnen dat uur blijft. Ik heb geen creditkaart in gebruik en moest een pasje aanschaffen. Maar ook dan blijft het systeem goedkoop.

Helaas geven die pasjes wel problemen. Ik moest soms twintig keer inchecken voordat het lukte om een fiets te ontkluizen. Het leek af en toe wel op een kansspel.

Inmiddels is de stad Wenen druk bezig met het aanleggen van fietsstroken. Dat is een fikse winst, vergeleken met het verleden. Wel trekken die stroken met name in de binnenstad een wonderlijke lijn door de straten. Je moet regelmatig oversteken omdat de strook (bijna altijd bedoeld voor beide richtingen) opeens aan de overkant verder gaat. Ook staan de verkeerslichten erg lang op rood. De dagelijkse fietsers in Wenen hebben daar hun eigen trucjes voor: ze weten inmiddels allerlei manieren om sneller van A naar B te komen.

Rond de binnenstad is het verkeer om doorgaande routes soms erg druk. Ben je eenmaal buiten de binnenstad, dan zijn er prachtige fietsroutes, o.a. langs het Donaukanaal en door de vele parken (zoals het Prater, derde foto).  Want Wenen is vooral een groene stad.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.