Fietsen naar de Ruhr (4)

Ten oosten van Kempen bevindt zich een groene buffer voor ik de eerste gemeente van het Ruhrgebiet binnen fiets. Het is vruchtbare lössgrond en veel boeren verdienen bovendien een zakcentje bij aan inwoners van de steden die biologische producten willen kopen. Kinderen kunnen zich vermaken in het kijken naar koeien, geiten en kippen.

Op de foto’s het hoofdgebouw en het poortgebouw van een uit de hand gelopen boerderij ten oosten van Kempen. En ook nog een ‘Gartenschau’ waar je eindeloos veel bloemen en vooral planten kunt kopen.

En dan Krefeld. Eigenlijk bestaat de stad niet. De gemeente Krefeld bestaat uit een aantal plaatsen die allemaal een eigen karakter hebben. Je kunt het vergelijken met Rotterdam met deelgemeenten als Hoogvliet en Hoek van Holland, met elk hun eigen structuur. De gemeente is qua aantal inwoners iets kleiner dan de stad Utrecht, maar de oppervlakte is aanzienlijk groter.

Ik fiets niet door het centrum van Krefeld, maar door de uitgestrekte buitenwijken ten noorden van het centrum. Dat is bepaald niet historisch, want de stad werd al vanaf het begin van de oorlog getroffen door bombardementen (het lag binnen de vliegafstand van de Engelse vliegtuigen). De vele industrieën maakten de stad tot een strategisch doelwit, maar al vanaf mei 1940 werden er ook woonwijken getroffen. Na de oorlog was Krefeld voor een aanzienlijk deel verwoest. Van de binnenstad was nauwelijks meer iets over.

De echte bebouwde kom van de stad fiets ik binnen in de deelgemeente Uërdingen. Hier bevindt zich het Chempark, één van de grootste chemische bedrijven van de wereld. Het fluit en sist er aan alle kanten, en dat vlak in de nabijheid van woonwijken.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

