Veender-en Lijkerpolder

De mensen vragen mij soms: "Henk, kom jij wel eens in de Veender-en Lijkerpolder?"

Dat zal ik jullie zeggen: “Dit jaar ben ik er nog niet geweest. Maar vorig jaar wel. De ene keer was het donker, de tweede keer was het bewolkt. Maar de tweede keer was de dag tóch zonnig, want Tineke fietste met mij mee.”

De eerste keer had ik eigenlijk geen idee hoe ik bezig was te fietsen. Ik probeerde de polder uit te fietsen, maar de wegen liepen wonderbaarlijk en af en toe dood. Bovendien werd het perspectief af en toe beperkt door de kassen waar ik tussendoor fietste.

Nu zit het met die kassen wat ingewikkeld. De mensen willen ook graag in de winter een krop sla oogsten. En als je die krop sla dichtbij huis kunt oogsten hoef je ook niet een vliegtuig uit Egypte over te laten komen. Maar het is toch belangrijk dat het te schaarse groen in de Randstad groen blijft.

Ooit heb ik bijna een jaar lang iedere woensdag cursus gegeven in het Westland en daar werd ik bepaald somber van. Dan denk je dat je Den Haag uit fietst, kom je tussen de glastuinbouw terecht. In een ernstig gesomberde stemming begon ik dan aan mijn lessen.

Lijkermolen aan de KoppoelOm het groen een beetje groen te houden heeft de provincie Zuid-Holland toch maar besloten dat hier geen verdere uitbreiding van het kassengebied komt.

Officieel heet de polder ‘De Drooggemaakte Veender-en Lijkerpolder’. De polder bestaat eigenlijk uit meerdere polders die uiteindelijk zijn samengevoegd (1744). Op de foto zie je één van de twee Lijkermolens. Ik heb hem al eerder op de foto gezet, hij verscheen dit voorjaar al op mijn weblog tegen het licht van de ondergaande zon. Vanwege de bouw is deze molen – net zoals zijn tweelingzus – een unieke verschijning.

Eigenlijk vormden de polders een soort waterige uitstulping van de Haarlemmermeer. Het Braassemermeer vormt er één van de laatste zichtbare overblijfselen van. Maar ook los van dat meer vind je rond de polder veel water. En dus in de zomer ook veel pleziervaart. Zelfs Berend Botje komt hier aangevaren.

Veenderpolder met VeendermolenOmdat ze in de 18e eeuw een hekel hadden aan bochten zijn de wegen in de polder langs de liniaal getrokken. Maar af en toe schoot de liniaal wat uit, waardoor er toch een bocht is ontstaan. Bovendien leidde de fusie van diverse polders ook nog eens tot verschillende structuren van de wegen. En langs de randen konden ze niet anders, daar lopen de dijken kronkelend langs het nu nog bestaande boezemwater.

Op de onderste foto zie je de Veendermolen. Die ziet er weer anders uit. Vanwege het vers gemaaide gras heb ik deze molen slechts met tranende ogen kunnen aanschouwen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Veender-en Lijkerpolder”

Geef een reactie

