Fietsen naar de Ruhr (1)

Er zijn tijden geweest dat ik iedere maand wel een keer in of rond het Ruhrgebied fietste. Ik vind dat namelijk een fascinerend fietsgebied. Maar nu was ik er al bijna twee jaar niet geweest. Tijd voor een herkansing? Vind ik de D-Driehoek Duisburg-Dortmund-Düsseldorf nog steeds een boeiende regio om te fietsen?

Het voordeel van de maanden juli en augustus is dat je fiets gewoon in de ochtendspits met de trein mee mag. Via de HSL en na een overstap in Eindhoven ben ik in twee uur in Venlo. Daar pak ik de Schelde-Rhein Radweg op om op een landelijke manier de grens over te fietsen. De weg wordt overigens wel minder landelijk, er worden dure villa’s gebouwd aan de rand van het natuurgebied de Groote Heide. Dit gebied strekt zich uit aan weerszijden van de landsgrens.

In 1940 besloten de Duitsers om hier een militair vliegveld aan te leggen. De bedoeling was om geallieerde vliegtuigen te kunnen onderscheppen voordat ze Duitsland binnen vlogen. Een gevolg was dat er vanaf die tijd regelmatig luchtgevechten boven Venlo plaats vonden. Pas in 1944 was het vliegveld door bombardementen dusdanig beschadigd dat het niet meer gebruikt kon worden door de Duitse bezetter. Een monument op de Groote Heide herinnert aan deze periode en aan de slachtoffers die in deze tijd vielen.

De fietsroute gaat de grens over, ik kruis een grote weg en daarna gaat het fietspad gewoon weer verder. Duitsland heeft een steeds dichter netwerk aan toeristische fietspaden, compleet met Knotenpunkte. Het fietspad voert dwars door de Krickenberger Seeen. Het zijn door veenafgraving ontstane meren, precies zoals de Loosdrechtse Plassen en andere meren in West-Nederland.

Midden in dit gebied ligt Schloss Krickenberg. Helaas kan ik het kasteel niet bekijken. De poort gaat open voor een automobilist die naar binnen wil, ik wil er achteraan fietsen, maar net voor mijn komst is het terrein weer hermetisch afgesloten. Maar goed ook dat ik de streep net niet haalde, anders zat ik opgesloten op een terrein waarvan ik niet weet wie de eigenaar is. Het kasteel schijnt wel een wonderlijk mengsel te zijn van diverse bouwstijlen, van de Middeleeuwen via de barok tot het neoclassicisme. Het heeft dienst gedaan als woonhuis voor een graaf, als centrum voor een kloosterorde, als bejaardentehuis en als conferentiecentrum. Maar wat het nu is: geen idee.

Ik fiets weer verder door een mooi afwisselend gebied. De bordjes van de Schelde-Rheinradweg ben ik kwijt geraakt, dus ik kan mijn eigen gang weer gaan. In oostelijke richting, maar dat doe ik op mijn gevoel, zonder me iets aan te trekken van richtingaanwijzers.

Het eerste grotere Duitse dorp is Hinsbeck. Ten westen van het dorp bevinden zich de (vroeger) moerasachtige gebieden van het stroomgebied van de Nette. Ze vormden min of meer een natuurlijke grens tussen Limburg en het Duitse Gelre. Maar, zoals het Limburgs Museum in Venlo laat zien: eigenlijk was het één streek. Nog altijd spreekt men hier een taal die sterk verwant is met het Noordlimburgse dialect.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

