Langs Schelde, Rupel en Zenne (3)

Ik was dus in Boom aangeland. Een plaats met zo’n 17.000 inwoners en zo’n 15 km. ten zuiden van Antwerpen. Eén keer per uur rijdt er een rechtstreekse en aftandse boemel via Boom en Antwerpen naar Roosendaal.

Boom heeft een economische dip meegemaakt waardoor het inwonertal aanzienlijk daalde. Men probeert nu de plaats weer aantrekkelijk te maken voor bedrijven. Daarnaast wordt er aan het toerisme ‘gesleuteld’. Dat is vooral te merken langs de Rupel, waar een wandelpromenade is aangelegd.

Ik ga de brug over de Rupel over en raak aan de overkant meteen in de fietsproblemen. Het is namelijk niet duidelijk hoe de fietsroute loopt. Tussen een wirwar aan grote wegen word ik uiteindelijk in de verkeerde richting afgevoerd. Fietsers houden de economie niet draaiende, die komen hier op de tweede plaats. Door een eind terug te fietsen en vervolgens illegaal een stukje weg te befietsen kom ik uiteindelijk weer op de gewenste richting uit.

Dit gebied is volop in economische ontwikkeling. Hier komt het Zeekanaal naar Brussel via de Rupel uit op het Schelde en dus op de Antwerpse haven. Het Kanaal werd onlangs aanzienlijk verbreed. Ook kleinere zeeschepen kunnen via dit kanaal de Belgische hoofdstad bereiken. Men denkt zelfs aan de bouw van een Passenger Terminal. 

Even verderop ligt – pal naast deze bedrijvigheid – een natuurgebied. Opeens fiets ik weer onder de bomen over een bochtig en landelijk fietspad. België is een land van contrasten…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

