Arachnafobie (angst voor spinnen)

Naast mij zit Ringo te spinnen. Voor het vervoer van grote voorwerpen op de fiets gebruik ik soms een spin. En jarenlang hadden we een spinnenwiel in huis.

De spin voor op de fiets associeerde ik met de levende spin. Ik heb er een indirecte start van gemaakt teneinde de lezers niet teveel aan het schrikken te maken. Volgens het principe van de stapsgewijze gewenning zijn we nu pas toe aan het werkelijke onderwerp: de spin.

De angst voor spinnen (arachnofobie) zit diep in de hersenen verankerd, vooral bij vrouwen. Het schijnt zelfs dat sommige vrouwen alleen maar een man in huis hebben om de spinnen te verjagen. Daar hebben ze dus heel wat voor over!

Waarom mensen bang voor spinnen zijn is een groot raadsel. Hoewel: je kunt niet zeggen dat een spin geen vlieg kwaad doet. Maar in westerse landen zijn spinnen doorgaans niet gevaarlijk, tenzij er eentje meekomt met een tropische bananenboot.

Een psychiater met wie ik jaren lang samen werkte meende dat de harige poten van spinnen herinneringen oproepen aan de harige benen van mannen. Maar dan begrijp ik weer niet dat vrouwen een man in huis halen om spinnen te verjagen.

Maandenlang heb ik nauwelijks een spin waargenomen in huis. Maar vorige week was het weer zover. Er klonk een benepen roep om hulp. Er moest een enorme spin worden verwijderd. Het was nota bene een kruisspin. Dat bracht mij op een ethisch/religieus dilemma.

Nu moet ik jullie eerlijk vertellen dat ik het ook niet zo op spinnen heb. Eigenlijk vind ik spinnen ook best enge beesten. Maar je moet toch enige daadkracht tonen teneinde de relatie op peil te houden.

In principe ben ik dus best een aardige man, al zeg ik het zelf. Maar soms even niet. Er mag ook wel eens geplaagd worden.

Ooit waren we met vakantie in Harderwijk, een dorpje onder de rook van Ermeloo. Tineke wilde iedere dag graag dat wij (zoon Anne, dochter Nynke en ik) eerst de fietsen door de achteruitgang reden. Anders reed Tineke direct met haar hoofd door de spinnenwebben.
Anne en zijn Pa bedachten toen het zeer arglistige plan om ons maximaal gebukt door de steeg te verplaatsen.
En ja hoor, even later klonken er allerlei kreten achter ons. Tineke fietste met haar hoofd dwars door de spinnenwebben…

Ik ben dus niet altijd zo aardig…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

5 thoughts on “Arachnafobie (angst voor spinnen)”

    1. @ Mia: dat heet musofobie.
      Nog een anekdote. We hadden een vrouw uit Japan als gast. Op tafel stonden gestampte muisjes. Ze vroeg wat dat was. Ik zei ‘crunched mice’. Een beetje te letterlijk vertaald natuurlijk. Van schrik liet ze het blikje met gestampte muizen uit haar handen vallen…

  1. Ook ik heb het niet zo op spinnen, hoewel ik er minder panisch van word dan een aantal jaar geleden.
    Je zegt, dat in de westerse landen geen giftige spinnen zijn, maar ik ben een keer in Zuid-Frankrijk door een spin gebeten, volgens de arts tenminste, die ik op aandringen van de apotheek moest bezoeken.
    Ik was gebeten in de bovenlip met een forse zwelling tot gevolg, kreeg meteen een injectie, zalf en pillen na binnenkomst en volgens die arts zou het om een rode spin gaan.
    Helemaal ongevaarlijk zijn spinnen in Europa dus niet…

    Groet Lily

  2. Vanmorgen zag ik dat Anansi, mijn vogelspin verveld is.
    Door te vervellen kan een spin in zeer korte tijd groeien.
    Een spin heeft een uitwendig skelet.
    Dit skelet is meteen een pantser dat de spin beschermd.

    Anansi ziet er nu weer tiptop uit.

    Aanraken doe ik haar niet. Maar ik vertroetel haar graag met lekkere krekels.
    Genieten doe ik wel van haar. Ik observeer graag het rustige leven van mijn vogelspin.

    Vrolijke vakantiegroet,

Geef een reactie

