Selective Attention Test (3)

Wat is er met jou aan de hand met de (in) visible gorilla? Waarom zie je dat beest over het hoofd?

Het wordt nog gekker. Je hebt dat beest wél gezien! Dat is bij proefpersonen onderzocht met een eyetracker: een instrument dat ‘meet’ waar je naar kijkt. Bijna alle mensen zien de onzichtbare gorilla, maar de helft van die mensen merkt hem niet op. Er is geen ‘focus of attention’ zegt Prof. Dan Simons. Kijken is dus niet hetzelfde als zien.

Zijn het specifieke mensen die de gorilla wél zien en anderen die hem niet zien? “Nee” zegt de hooggeleerde professor. Het is net als kop of munt van een munt: je weet niet welke kant hij uit zal vallen.

Heb je dan iets gemist? We weten het als we iets onverwachts zien, maar niet als we het gemist hebben. Het is een bijproduct van de noodzaak om ons te focussen. Hoe moeilijker de opdracht is, des te meer zullen we onze aandacht moeten richten. Als je je aandacht op één lastige taak richt heb je niet voldoende ruimte in je hoofd om ook op andere dingen te letten.

Dat is de prijs die je betaalt voor je gerichte aandacht. Je mist dan dus iets wat je eigenlijk wel had willen zien. Aldus Dan Simons. 

Hier is nóg zo’n test…

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s