Door de Hoekse Waard (8, slot)

Het voetveer vanuit Oud-Beijerland voert ons eerst over het Spui. Achter de dijk links ligt de Beerenplaat, een enorm spaarbekken voor de Rotterdamse Waterleiding. Maar dat zie je niet vanaf de pont.

Na tien minuten varen wordt het water opeens woeliger. De waterstromen lijken met elkaar in botsing te komen. Dit is de Oude Maas, die ook bevaren wordt door grote zeeschepen.

De pont koerst op bakboord en steekt schuin de Oude Maas over. In het natuurgebied de Rhoonse Grienden ligt een aanlegsteiger. Van daaruit leidt een fietspad naar de Zegenpolderse dijk. Je kunt echter ook door de Rhoonse Grienden fietsen, die zich als een groen lint langs de Oude Maas uitstrekken. Het begint met een mooi stuk heuse grienden, maar een paar kilometer verderop is een enorm golfterrein aangelegd. Dat soort natuurbeheer kan me gestolen worden. Het oorspronkelijke landschap is helemaal kunstmatig geworden en zo’n terrein trekt ook veel autoverkeer aan.

We fietsen niet meer door de Hoekse Waard, maar door IJsselmonde. Van het vroegere agrarische land is weinig meer over gebleven. Er wonen op dit eiland 425.000 mensen. Het is zelfs één van de meest dichtbevolkte gebieden van Nederland. Zo groeiden de voormalige tuindersdorpen Barendrecht en Ridderkerk uit tot plaatsen met zo’n 50.000 inwoners.

In dit zuidelijke deel van IJsselmonde vind je in de Polder Het Buitenland nog een vrij authentiek landschap, maar er zijn plannen om dit gebied om te bouwen tot groengebied met een recreatieve functie. Allerlei borden tekenen hier protest tegen aan. Waarom niet het oude cultuurlandschap behouden.

Al snel fietsen we over bochtige dijken de Barendrechtse Vinexlocatie Carnisselande in. De ruim opgezette wijk, met in het centrum hoogbouw. Een enorme IKEA markeert de commerciële betekenis van dit gebied.

Na de snelweg A 29 te hebben overbrugd fietsen we door talloze bloemkoolwijken naar het station van Barendrecht. Dat station is onherkenbaar veranderd. Het was een goedkoop voorstadsstation waar twee maal per uur (in beide richtingen) een stoptrein halt hield. Tegenwoordig is het een ondergronds station met een enorme overkapping waar de treinen maar nietige modeltreintjes lijken.

De sprinter brengt ons van hieruit in 25 minuten naar onze woonplaats Delft. 

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s