Fietsbretels

Al eerder heb ik er over geschreven dat ik steeds meer moeite krijg om namen te onthouden.
Tegenwoordig noem ik begeleiders op mijn werk nogal eens ‘zuster’. Dat scheelt mij een hoop gepieker. En de meeste cliënten vinden het helemaal niet zo vreemd. Ze zijn opgegroeid in de tijd dat de zuster inderdaad gewoon zuster werd genoemd.

In het boek Het Seniorenbrein (Atlas Contact, 2012) schrijft André Aleman dat dertigers en veertigers de moeite om op namen te komen wijten aan hun drukke bestaan. Vijftigers en zestigers beginnen zich echter af te vragen of er iets onder hun schedeldak niet in orde is.

Hoewel medewerkers van mijn vroegere werk wel eens opmerken dat ik zo goed namen kon onthouden denk ik daar zelf anders over. Het kostte me ook destijds al een heel jaar om alle namen van cursisten in mijn hoofd te stampen (die groepen zag ik eens in de vier weken). Zodra iemand haar haar had geverfd was ik ook de naam meteen weer kwijt (…). Bij een dementie-vragenlijst zou de moeite met het onthouden van namen wat mij betreft dus ook als ‘karakteristiek’ vermeld kunnen worden.

De afgelopen maanden betrapte ik mezelf echter ook steeds meer op het niet op namen van voorwerpen kunnen komen. Dat is een meer verontrustend verschijnsel. Volgens Aleman begint dat al op je 20e, maar ik vind het nu allemaal toch wel een beetje teveel van het goede… Ik durf ook niet meer te zeggen dat dat allemaal komt door een te volle agenda.

Gisteren moest ik onthouden dat ik thuis iets moest onthouden. Dus stuurde ik mezelf (thuis) een mailtje. Maar ik kon niet op de naam van het betreffende voorwerp komen. Dus bedacht ik: fietsbretels.

Pas na lang nadenken tijdens een treinreis kwam ik op het bedoelde woord. Ik bedoelde een ‘spin’ om daarmee iets vast te zetten op de bagagedrager van mijn fiets…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

7 thoughts on “Fietsbretels”

  1. dit onderwerp spreekt veel mensen aan, mij ook en daarom wil ik je bedanken voor het idee om een ander woord te bedenken als het juiste woord je niet te binnen schiet, wat mij heel vaak gebeurt en super irritant is, groeten mia

  2. Ik heb hetzelfde “probleem”, maar dan met plantennamen. Ik weet, dat ik de naam weet, maar kan er op dat moment onmogelijk opkomen. Meestal schiet het later wel te binnen, maar ik het maar een vreemd fenomeen van het geheugen.
    Zolang het op plantennamen gaat, kan ik er wel mee leven 😉

    Groet Lily

  3. Henk,

    Je weet dat ik een “kleine sluizer” ben.

    In de 7 – jaren dat ik over dat calorieën pad loop ben ik 7 – kilo aangekomen.

    Ik weet waar die naam vandaan komt !

    Bij die patatzaak op de hoek !

    Henk.

Geef een reactie

