Lesboeren

Een vroegere collega meende in een blog over mevrouw Z.  een concreet persoon te herkennen. Ik moest even diep nadenken, want die persoon was op de één of andere manier bijna helemaal uit mijn bewuste geheugen gewist. Maar toen ik het weer wist kwamen er allerlei herinneringen boven. Inderdaad, zo ging dat toen.

De lezer mailde mij ook nog een anekdote:

'Mevrouw Z.'wilde een keer informatie hebben over een incident op een woning. Maar ik stond les te geven. Ze klopte op de deur en stapte meteen naar binnen. Ik moest direct bij haar komen. En dat midden in de les, dan moest het wel érg heftig zijn. Ik had geen keus: ik moest de klas uit om haar uitleg te geven, want anders kon mevrouw Z. niet verder. Maar het was iets triviaals dat best later had kunnen worden opgelost.

‘Mevrouw Z’ vond het cursus geven een activiteit van weinig waarde. Ze noemde het lesboeren. Een beetje academisch geschoold iemand ging natuurlijk niet op MBO niveau lessen staan af te draaien. Daar begon ze dus zelf ook niet aan. Dat was beneden haar niveau.

Deze ‘Mevrouw Z ‘ is niet lang gebleven. De organisatie was volgens haar vastgeroest. Als iemand het niet meer haar eens was zat hij of zij in de weerstand. Ze hoefde niet naar zichzelf te kijken: de ander zat fout.

Binnen een jaar was ze weer vertrokken. Ze gaf aan dat ze niet in het team paste. Hoewel: volgens haar was het andersom: het team paste niet bij haar. Ze kon haar talenten beter ergens anders inzetten. Ze vertrok naar een andere instelling. Daar had ze het ook al snel bekeken. De volgende stap was het zakenleven in.

Ik had mevrouw Z dus een beetje verdrongen. Destijds registreerde ik dit soort toestanden, maar ik kon er niet zoveel mee. Het dagelijkse werk kostte al genoeg tijd en nadenkwerk. Misschien was dat ook wel een vorm van overleven…

Maar vannacht heb ik van haar gedroomd. Ze zat dus toch nog ergens in mijn voorbewuste…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Lesboeren”

  1. Henk,
    die mevr. Z. is later inderdaad het zakenleven ingegaan.
    Een bloemenzaak had mevr. Z.
    En het mooie in die handel was en is,
    ook wanneer je niks verkoopt heb je een bloeiende zaak.
    Henk.

Geef een reactie

