Op ieder potje past een dekseltje

Henkie zag eens pruimen hangen, o, als eieren zo groot!

Zaterdag hebben we pruimen geplukt.

Niet dat we in het bezit zijn van een pruimenboom. Maar Delftse vakantiegangers hadden ons gevraagd om af en toe wat te plukken. Anders zou de tuin bij hun terugkomst voornamelijk uit pruimenmoes bestaan.

Ondanks mijn motorische onhandigheid ben ik niet van de trap gestort of uit de boom gevallen.

De oogst van zaterdag bedroeg 11 kilo aan pruimen. Tineke heeft 5 kg aan pruimen bewerkt tot drie verschillende soorten aan pruimenjam, bestaande uit verschillende combinaties van jam en daar nog een passend ander ingrediënt aan toegevoegd. Het klonk steeds ‘plop’ in de keuken en dan zat er weer een dekseltje vast aan een potje.

Wie heeft er zeepsop in de pruimenjam gedaan, pruimenjam gedaan, pruimenjam gedaan???

Ik vroeg me af of de pruimenjam wel te pruimen was, maar hij smaakte prima. Er zat geen zeepsop in verwerkt.

Er zitten zóveel pruimen in de boom dat we ook deze week nog wel twee keer moeten gaan plukken om te voorkomen dat alsnog de tuin bezaaid ligt bij uit de boom gewaaide pruimen. Ik schat dat de oogst minstens 50 kilo zal worden.

De vraag is alleen hoe we aan zoveel extra potjes gaan komen.

Van obstipatie zullen we het komende jaar trouwens weinig last hebben met dagelijks drie eetlepels aan pruimenmoes.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

8 thoughts on “Op ieder potje past een dekseltje”

  1. Bij ons zijn ze nog niet rijp, Anco heeft er twee jaar geleden pruimenlikeur en clafoutis van gemaakt. Beiden erg lekker!

  2. Wat leuk zeg, zoveel pruimenjam, maar ik ben nu wel een beetje nieuwsgierig wat voor verschillende gerechten jouw tineke eraan toevoegt, of weet je dat zelf ook niet? Groeten Mia

    1. @ Mia: aan bijna alle pruimenjam is een vleugje citroen toegevoegd. De variatie bestaat verder uit de toevoeging van kaneel, van port, van munt en van gember.

Geef een reactie

