Muggenbeten

Het was weer zover. Het was bijna zomer en we gingen met vakantie. Bandenplakspul tegen prikken in fietsbanden en anti-jeuk tegen prikkende muggen mee.

Onze fietsbanden zijn niet lek gestoken. Maar de eerste avond verschenen de muggen al op ons vakantieadres. Met haar jagersinstinct sloeg Tineke direct aan het jagen. Het hielp allemaal niets. Ze is nu eenmaal een muggenmagneet. Ze werd dan ook veelvuldig gestoken. En ik had nergens last van.

Muggen zijn voer voor allerlei wetenschappelijk onderzoek. Zo trok ene Richard Gorham in de toendra zijn shirt uit om te kijken hoe vaak hij gestoken zou worden. Dat was in zijn geval in vijf minuten tijds 435 keer. Hij berekende ook hoe lang hij zich op die manier zich bloot kon geven voordat het lichamelijk echt gevaarlijk zou worden. Hij berekende dat het vijf uur zou duren voordat hij aan een tekort aan bloed zou overlijden. Dat lijkt me geen gezonde hobby. Maar voor de wetenschap gaan mensen soms heel ver.

Een lang bestaande verklaring is dat muggen worden aangetrokken door zoet bloed. Dat is net zo’n mythe als het idee dat adellijke mensen blauw bloed hebben.

Er wordt ook beweerd dat mensen met bloedgroep O vaker worden geprikt dan anderen. Dat blijkt te kloppen. Maar het komt gewoon omdat er veel meer mensen zijn met de bloedgroep O dan met de andere zeldzamer bloedgroepen.

Zo las ik ook dat grote mensen vaker worden gestoken dan kleine mensen. Het zou met de uitstoot van kooldioxide te maken hebben. Volgens mij is er ook een eenvoudiger verklaring: grote mensen hebben meer huidoppervlak dat kleine mensen. Het heeft dus niets met de voorkeur van de mug te maken.

Ik heb niet veel verstand van muggen, maar uit wat ik gelezen heb is nog helemaal niet zo duidelijk wie waarom vaker gestoken wordt door een mug. Er zijn wel ideeën over, bijvoorbeeld rond geur, cholesterol en temperatuur, maar dat zijn globale ideeën. Worden Friezen trouwens vaker gestoken dan Belgen? Natuurlijk niet, er zijn veel meer Belgen dan Friezen. Worden conducteurs vaker gestoken dan machinisten? En leraren in het basisonderwijs vaker dan leraren in het voortgezet onderwijs?

Gelukkig kunnen we in Nederland grappen maken over muggen. Hier zijn muggen niet echt levensbedreigend. We kunnen ook eindeloos muggenziften. Dan maken we van de mug een olifant. Of we gaan de strijd aan tegen de muggen in de slaapkamer. Volgens mij helpt dat niet, je maakt de mug alleen maar boos. Gewoon lekker onder het dek gaan liggen en de volgende ochtend tellen wie het nu weer heeft gewonnen. Ik niet…

Column die ik schreef voor het Nederlands Dagblad, 9 juli 2017

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Muggenbeten”

  1. Van muggen heb ik nog geen last.

    De twee wespennesten in mijn tuin hebben mij meer overlast bezorgd.
    Het ene nest probeerde ik te verbranden.
    Het andere nest heeft een paar liter azijn gekregen.

    De steken doen mij nu nog zeer …

    Zomerse groet,

Geef een reactie

