De S is van Stedum

Deze keer bevind ik mij weer in het hoge Noorden.

Stedum ligt midden in het inmiddels beruchte aardbevingsgebied van de provincie Groningen. Er staat een zeer stevige kerk. Alsof de vroede voorvaderen wisten dat deze kerk niet alleen stormen moest kunnen doorstaan, maar ook aardbevingen.

Deze kerk wordt gezien als hoogtepunt van de Romanogothische bouwstijl in Noord-Nederland. Het is de Sint Bartholomeuskerk uit de 13e eeuw. In Ostfriesland, maar ook langs de Oostzeekust, vind je enkele hoogtepunten van deze baksteenarchitectuur. Langs de Oostzee staan de kerken in vroeger welvarende Hanzesteden, maar wat doet zo’n fors uit de kluiten gewassen kerk in een Gronings dorp met maar 1100 inwoners?

In de kerk vind je prachtige muurschilderingen, indrukwekkend houtsnijwerk en een groots historisch orgel dat in 1735 door de bekende orgelbouwer Hinsz werd vernieuwd. De kerk heeft ook banden met de Vrede van Münster: het praalgraf is van de borgheer van borg Nittersum die in 1648 naar Münster fietste om daar met zijn handtekening een einde aan de 80-jarige oorlog te maken.

De beroemde architect P.J.H Cuypers (bouwheer van het Rijksmuseum) was in 1877 betrokken bij de restauratie van de kerk. Maar Cuypers restaureerde volgens zijn eigen architectonische principes. Dat was niet de bedoeling. Rond 1935 werd besloten de kerk weer naar de oorspronkelijks staat terug te restaureren.

Stedum ligt aan de spoorlijn van de stad Groningen naar Delfzijl. Helaas is het oorspronkelijke station afgebroken is er is slechts een winderig glazen hokje over gebleven.

Stedum zelf is deels beschermd dorpsgezicht. Met ook nog eens een erg mooie omgeving.

En toen ontdekte ik dat ik de S al had gehad in het fietsalfabet. Maar om het verhaaltje over Stedum te wissen is ook jammer van de ‘energie’. De volgende plaats in het rijtje begint met een U…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

