De T is van Tienen

Vreemd genoeg heb ik bij de Vlaamse stad Tienen vooral een Waalse associatie. Dat komt doordat ik mij van vroegere fietstochten door België vooral de Franstalige opschriften herinner van de suikerklontjes: Sucre Tirlemont. Maar Tienen ligt toch echt in Vlaams-Brabant.

Twee maal ben ik in de afgelopen jaren door Tienen gefietst. De eerste keer vanwege een warme fietstocht van Maastricht naar Brussel en de tweede keer tijdens een fietsrondje Vlaams-Brabant vanuit Leuven.

Vanuit het oosten kwam ik in Tienen terecht via een voormalige spoorlijn, waarvan ik het spoor ter hoogte van Zoutleeuw oppakte.

Tienen is al een heel oude stad, gelegen op de belangrijke handelsroute vanuit Keulen via Aken naar de grote Vlaamse steden. In de 12e en 13e eeuw was de stad bekend vanwege de lakennijverheid. Men deelde hier dus lakens uit.

Inderdaad is de suikerfabriek van Tienen een opvallende verschijning. Vooral tijdens de bietencampagne rijden de vrachtauto’s af en aan en maakt het productieproces een dampende, sissende en stomende compositie van indrukken. Het schijnt dat hier ook het ‘harde suikerklontje’ werd uitgevonden. Een vergelijkend onderzoek of de gebitten van de inwoners van Tienen er slechter aan toe zijn dan de gebitten van de gemiddelde Vlaming lijkt mij wel een keer interessant.

Maar Tienen is natuurlijk meer dan de suikerfabriek. Het is ook een woongemeente met zo’n 34.000 inwoners. Maar volgens een aantal berichten dat op internet circuleert is Tienen in België één van de slechtste gemeenten om te wonen. Althans: dat schijnen de inwoners zelf te vinden.  Het kan natuurlijk zijn dat alleen mopperkonten die enquete hebben ingevuld. In ieder geval denkt inwoner Theo Herbots daar heel anders over. Hij heeft een blog met veel informatie over zijn stad: https://groetenuittienen.blog/  En de VVV doet ook niet moeilijk: men heeft het over Tintelend Tienen. 

Tijdens mijn bezoeken scheen de zon en was het aardig toeven in Tienen. Helaas is de vroegere omwalling afgebroken, maar vooral in het centrum vind je nog een aantal interessante bouwwerken.

De mooiste plek van Tienen vind ik het grootse marktplein met de Onze Lieve Vrouwe ten Poelkerk (onderste foto). Een ander opmerkelijk gebouw is het stadhuis, dat in diverse bouwstijlen is gebouwd (rechts op de onderste foto). Even verderop staat nog een hoogbejaarde kerk: de Sint Germanuskerk (derde foto).

In dit stukje Tienen vind je aardige straten met tal van oudere huizen. Het is niet allemaal zo netjes geconserveerd, de stad is bepaald geen openluchtmuseum. Maar wie zijn ogen de kost geeft ziet toch allerlei historische bebouwing. Een beetje verstopt aan de rand van het centrum vind je – net als in veel andere Belgische plaatsen – een verstild Begijnhof. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “De T is van Tienen”

  1. Woow Fijn dat U mijn stad zo prachtig in de kijker zet.
    Hartelijk bedankt in naam van alle Tienenaars want ondanks dat artikel dat U gelezen heeft over Tienen Dat Tienen een heel slechte stad is, zijn de meeste Tienenaars een andere mening toegedaan, Tienen wordt niet alleen “SUIKERSTAD” genoemd maar ook “Tintelende stad”
    Nogmaals van harte bednakt
    Theo
    Ps. Ik ga dit artikel herbloggen op mijn site https://groetenuittienen.blog/

Geef een reactie

