De S is van Stadskanaal

Alles draait in de provincie Groningen om de Stad. Kijk maar eens naar de spoorlijnen: wil je van Winschoten naar Delfzijl (20 km.), dan moet je de omweg via de stad Groningen maken. Daar komt het gezegde 'een ommelandse reis' vandaan.

In 1765 besloten de vroede vaderen van de stad Groningen om een kanaal in zuidoostelijke richting te laten graven. Dat werd het Stadskanaal. Langs dat kanaal ontstond in de loop der tijd lintbebouwing. Uiteindelijk groeide deze bebouwing uit tot een lint van aangesloten bebouwing van maar liefst 16 km. lengte. Het grootste deel van deze bebouwing valt tegenwoordig onder de gemeente Stadskanaal.

Stadskanaal heeft het qua PR misschien wat hoog in de bol. Om dat te accentueren staat er in het centrum een heuse torenflat. Toch telt het dorp (want dat is het nog steeds) slechts zo’n 20.000 inwoners.

In Stadskanaal is weinig historische bebouwing. Het oudste Rijksmonument is de Hervormde Dorpskerk uit 1876. Een aantal monumenten dateert uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. Dat klopt allemaal ook wel, want voordat het kanaal werd gegraven was de aarde hier nog woest en ledig, en pas in de loop van de 19e eeuw waren de kanaalgravers ver naar het zuidoosten opgerukt.

De economie groeide vooral sterk door de komst van Philips, dat hier zelfs een eigen vliegveld had. De fabriek kwam in 1955 naar het hoge Noorden en telde op een gegeven ogenblik 3000 werknemers. Maar in 2004 sloot de fabriek haar deuren. Binnenkort wordt er in Stadskanaal een Philipsmuseum geopend. Dat helpt nauwelijks om het hoge werkloosheidscijfer in de plaats (zo’n 9% van de beroepsbevolking) terug te dringen.

Ik doe misschien niet zo aardig over dit langgerekte dorp, maar het is er best goed toeven.

Ik houd van de ruimte en die is er volop rond het dorp, dat bijna op de grens met Drenthe ligt. De Drentse veenkolonieën kenmerken zich door weidse vergezichten. Maar rond de bebouwing van Stadskanaal zijn -net zoals in Flevoland– ook mooie bossen aangelegd waar je die ruimte weer helemaal vergeet.

Opmerkelijk is de samenstelling van de gemeenteraad van Stadskanaal. Terwijl in veel gemeenten in Nederland de VVD de grootste werd bezet deze partij in Stadskanaal maar één van de 23 stoelen. CDA en SP zijn de grootste partijen, op de voet gevolgd door de Christen Unie en de PvdA.

Ik was speciaal naar Stadskanaal gefietst vanwege de STAR. Want ik heb iets met stoom. En in de zomer rijdt hier een heuse stoomtrein.

De STAR staat voor N.V. Gronings-Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens. De bedoeling was om verder Duitsland in te treinen, maar zover is het nooit gekomen. Op het gedeelte naar Ter Apel hebben slechts 12 jaar passagiers mee kunnen rijden. De spoorlijn werd steeds verder ingekort, de aftakking naar Assen werd opgeheven, en uiteindelijk kwamen treinreizigers richting Stadskanaal niet verder dan Zuidbroek.

Maar ziet: er is een wonder geschied. In 2011 werd het gedeelte tussen Zuidbroek en Veendam voor reizigers weer in gebruik genomen. Je zou denken: trek die lijn nog even door naar de grootste plaats in deze regio: Stadskanaal. De gemeente en de provincie willen dat ook graag, maar de praktijk is weerbarstig. Het lijkt er op dat de nieuwe spoorlijn van Roodeschool naar de Eemshaven (met aansluiting op de boten naar Borkum) eerder klaar zal zijn.

 

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “De S is van Stadskanaal”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s