Snurken (3)

Er zijn allerlei manieren om minder te snurken. Bij de drogist kun je van alles aanschaffen, maar volgens slaapdeskundige Reinier de Groot van het Nederlands Slaap Instituut kun je daar beter niet je geld aan besteden.

Het beste middel tegen het snurken vind ik trouwens: wakker blijven. Maar als je dat te lang doet ga je dood. Dus dat helpt maar tijdelijk.

Middelen die helpen:

  1. Afvallen.
  2. Stoppen met alcohol.
  3. Stoppen met roken.
  4. Gebruik van de SPT: de sleep position trainer. Deze geeft een signaal als je op een verkeerde manier gaat liggen. Mensen die op hun rug liggen snurken veel meer dan mensen die op hun zij liggen.

Ademhalingsdepressie

In 2003 moest ik ‘een kleine ingreep’ ondergaan in een Universitair ziekenhuis. Op advies van een ‘handenteam’ zou ik geopereerd worden aan een vinger met een beknelde zenuw. Ik kreeg slechts een ‘roesje’ zoals dat ik de volksmond heet. Dus geen zware narcose. Tot grote schrik van de verpleegkundigen liep ik een ademhalingsdepressie op. Een soort van zware apneu tijdens de behandeling. Maar omdat ik ‘beneveld’ was kwam ik daar zelf niet meer uit. En de anesthesioloog was niet op de afdeling… Foutje van het ziekenhuis. Voor straf mocht ik niet naar huis. Dat was de eerste aanleiding om toch maar eens wat onderzoek te laten doen.

Aanslag op de gezondheid

Ernstige apneu doet op termijn een aanslag op de gezondheid. Volgens de dokter die mijn slaapgrafiek had bestudeerd zou ik rond mijn 70 e aanzienlijke gezondheidsschade hebben opgelopen. Zo zouden hart en hersenen teveel opdoffers krijgen, zou mijn bloeddruk stijgen en zou ik diabetes op kunnen lopen. Dat zou op die leeftijd levensbedreigend zijn. Wilde ik nog een paar jaar van mijn pensioen kunnen genieten, dan moest ik nu in actie komen…

Eerder had de huisarts ook al zoiets gezegd vanwege mijn longen. Volgens haar had ik COPD ontwikkeld  (overigens is deze diagnose later weer ingetrokken). Dus de toekomst zag er voor mij – althans in dit leven – somber uit.

Eerlijk gezegd maakte ik mezelf niet zoveel zorgen over mijn toekomstige gezondheid. Bovendien had ik het te druk om nog allerlei toestanden te moeten ondergaan. Maar die visie zou ook een vorm van uitstelgedrag oftewel vermijding kunnen zijn.

In ieder geval: als ik zelf had kunnen kiezen had ik voorlopig geen actie ondernomen. Maar ik had ook nog een persoonlijk begeleider in huis in de vorm van mijn wettige huisgenote.

Ik kwam dus toch weer bij de slaapdokter terecht. Een beetje afvallen kon geen kwaad, maar mijn bezwaar is dat je dan duurder per kilo reist met de trein. Alcohol drink ik niet, ik rook ook niet, dus daar viel geen winst te behalen.

Ingreep

Maar volgens de slaapdokter kwam het echt op handelen aan. Hij kon me niet dwingen, maar raadde me toch een medische ingreep aan. Ik zou onthuigd moeten worden. Ik vroeg me af of je wel zonder een huig kunt leven, maar dat kon volgens hem. Bovendien zou de chirurg een klein beetje huig laten staan. In moeilijke termen heet die operatie: de UPP (Uvulo Palato Pharyngo Plastiek). De bedoeling is dat je meer ruimte in de keel krijgt.

Dochter Nynke maakte zich wel enige zorgen over haar vader, omdat ze als logopedist wist dat je na zo'n operatie bepaalde letters niet meer kunt zeggen. Die heb ik vooraf logopedisch geoefend.

Als het moet, moet het. Op een zonnige dinsdagmorgen begaf ik me in de ochtendspits naar een Amsterdams ziekenhuis, Iedereen ging naar school of naar het werk en ik ging in Amsterdam in een bed liggen om me vervolgens te laten onthuigen.

Het klinkt eng, maar het stelt niet zoveel voor. Toen ik 25 jaar was, zijn mijn amandelen ‘geknipt’. Dit was net zoiets. Je hebt een week keelpijn, zelfs het eten van appelmoes is pijnlijk, maar daarna kun je weer gewoon op de fiets stappen. Ook al eerder, trouwens.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

