Hoekse Lijn

Afgelopen voorjaar kwam er een einde aan de roemruchte ‘Hoekse Lijn’. Over deze spoorlijn reden o.a. de boottreinen naar Hoek van Holland, waardoor het een bekend internationaal tracé was: de verbinding tussen Moskou en Londen.

De afgelopen decennia had de 24 km. lange lijn het karakter van een voorstadslijn met veel haltes op korte afstand van elkaar en bediend door ‘oude’ Sprinters.

In het voorjaar nam de RET de lijn over: het stadsvervoer van Rotterdam (en omstreken). Er zouden trams gaan rijden. Maar eerst moest het hele traject op de schop. Alle elektriciteitsvoorzieningen moesten worden vervangen, de oude rails moesten vervangen worden, er kwamen nieuwe spoorbruggen en alle stations gingen op de schop.

De bedoeling was dat er vanaf september over het vernieuwde tracé trams zouden rijden op het traject tussen Nesselande (een vinexwijk bij Nieuwerkerk aan den IJssel) en een nieuw station Hoek van Holland Strand (het oude station lag te ver van het strand).

Inmiddels is duidelijk dat deze planning niet wordt gehaald. De RET kan ook nog niet vertellen wanneer de trams wél gaan rijden. En het station Schiedam Nieuwland is pas begin 2018 klaar.

Op de foto de stand van zaken op de halte Maassluis West (het heet geen station meer). De reizigers van en naar dit station worden de hele zomer nog met bussen vervoerd.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

8 thoughts on “Hoekse Lijn”

  1. De Hoekse Lijn krijgt bovenleiding en is niet kruisingvrij, maar krijgt wel een gelijkvloerse instap. Lijkt in veel opzichten op de sneltram naar Nieuwegein. Misschien is het wel een regionale terminologie…

  2. @ Villasappho: wat is het verschil tussen een sneltram en een metro? Want ik zag in een publicatie dat de Hofpleinlijn een sneltram werd genoemd. Ik zie geen verschil met de toekomstige Hoekse Lijn. Misschien is lightrail een beter overkoepelend begrip.

    1. In Amsterdam mocht de Amstelveenlijn geen metro heten. Door de Nieuwmarktrellen was dit een beladen iets.
      Daarom heet de Amstelveenlijn, sneltram.
      Deels rijdt de Amstelveenlijn over het metrospoor, deels rijdt het bovengronds al een tramlijn.

      Vriendelijke groet,

      1. De 51 naar Amstelveen is een metro EN een sneltram. Op het noordelijke deel tot station Amsterdam-Zuid rijdt ie op een metrobaan en wordt de stroomafnemer onder gebruikt. Ten zuiden van het station is het een sneltram en dan wordt de bovenafnemer gebruikt en zijn er kruisingen. Bij de Hoekse lijn verwacht ik niet zo’n dubbelgebruik. Dwz waarschijnlijk gaat die sneltram (als ik Henk mag begrijpn) het niet doen op een gewone metrolijn zonder bovenleiding.

    2. Een tram en sneltram hebben een bovenleiding en een metro doorgaans iets beneden aan de zijkant of onder de metro dat spanning levert. Een metro en een sneltram hebben een gelijkvloerse instap. Een metro is doorgaans onder de grond en in Rotterdam dus weer voor een deel niet. Kortom vage woorden en veel tussenvormen. Een metro is kruisingvrij, bij een sneltram als die van Nieuwegein is dat niet zo.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s