Baxter

Vanwege mijn leeftijd heb ik weer twee congressen over de ouderenzorg bijgewoond. En ik mocht er als ervaringsdeskundige zelf ook iets vertellen.

Als het goed is hoor je tijdens een congres veel bekende dingen, maar soms ook iets nieuws. Eén van die nieuwe dingen was het nadeel van de baxter.

Omdat slechts 20% van de Nederlanders weet wat een baxter is (onderzoek uit 2014) zal ik het uitleggen. Baxter is de naam van een plaats in de USA, van een punkband, een bedrijf dat medische producten maakt en: de naam van speciale zakjes waarbij de cliënt zijn/haar medicatie in speciale zakjes krijgt aangeleverd per dagdeel. De cliënt hoeft niet meer na te denken welke medicijnen nog uit welke doosjes moeten worden gehaald om in te nemen.

De geriater die een lezing hield vertelde dat het baxteren voor ouderen een groot nadeel heeft. Dat zit hem in de laatste zin: “ouderen hoeven niet meer na te denken welke medicijnen nog uit welke doosjes moeten worden gehaald om in te nemen”.

Volgens hem blijven ouderen veel meer alert als ze zelf controle over de pillen houden. Om beter te kunnen onthouden moet je zien, voelen en ervaren. Je moet dus de pil zelf kunnen zoeken en door je handen laten gaan. Dan weet je ook beter waar welke medicatie voor is. ‘Die rose pil is voor mijn hart en die groene pil is voor het plassen’. Bovendien zijn ze zich meer bewust wanneer ze de pil in moeten nemen. Dat past bij het thema ‘eigen invloed ervaren’ dat Jacques Heijkoop noemt bij het verhogen van de alertheid en het verminderen van de angst bij kwetsbare mensen.

Er zijn ook mensen die het niet meer lukt om het overzicht over hun medicatie te behouden. Dan ontstaan er (te) veel medicijnvergissingen. Het gebruik van de baxter is niet fout, het heeft voordelen, maar dus ook nadelen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Baxter”

  1. Wekelijks bezoek ik een Parkinson patient.
    Hij baxtert ook.

    Maar door het progressieve karakter van Parkinson wordt zijn wereld kleiner en kleiner.
    Hij aceepteert zijn achteruit gaan niet.
    Wel wordt hij passiever en passiever.

    Lastig om het te ondersteunen en te bemoedigen.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

