Pincode vergeten

Eén van mijn veelgeprezen tantes woonde al zo’n 25 jaar in hetzelfde huis. Ook voor mij was het een beetje thuis. Mijn ouders verhuisden regelmatig, maar dit gezin bleef immer en altoos op hetzelfde adres wonen.

Toen ze een keer de politie moest bellen vanwege een plaatselijk ongemak vroeg de agent op welk nummer ze woonde. Ze wist het niet meer. Ze moest naar buiten lopen om het nummer te zien. Toen wist ze het weer. Het is nu dertig jaar later en deze tante is nog aardig bij de les. Het was geen kwestie van beginnende dementie. Ze was het gewoon even kwijt.

Onder een bepaalde psychische druk kunnen mensen opeens vaardigheden kwijt zijn. Zo werd door een collega ooit een vrouw getest die een HBO-opleiding met mooie cijfers had afgerond. Je zou verwachten: bovengemiddeld intelligent. Maar uit een IQ-test (die tien jaar later werd afgenomen) bleek dat deze mevrouw op verstandelijk beperkt niveau functioneerde. Dat verval in intelligentie kan plaatsvinden na een herhaalde psychose, maar deze mevrouw had geen psychose gehad. Ze had wél meer last op haar schouders te dragen dan dat ze aan kon.

Omdat ik bij allerlei organisaties betrokken ben moet ik regelmatig – maar ook op wisselende tijden – wisselen van wachtwoorden. De wachtwoorden die ik zelf moet bedenken kan ik doorgaans wel onthouden. Maar de wachtwoorden die een ander voor mij bedenkt zijn heel wat ingewikkelder. Zo kreeg ik onlangs een wachtwoord dat bestaat uit 22 cijfers. Dat is zeker om de inhoud van mijn hersenen in beweging te houden…

Maar er zijn ook codes en wachtwoorden die ik al een paar jaar gebruik. Toch ging het vanmorgen mis. Ik wist helemaal het wachtwoord van het account van mijn digitale agenda niet meer. Nog steeds niet, trouwens.

En toen ik gisteravond wilde pinnen bleek dat ik ook de code van mijn pinpas ben vergeten. Dat is wel voordelig, maar ook lastig… Ik moet nu in etappes boodschappen doen, zodat ik steeds contactloos een klein bedrag kan pinnen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

4 thoughts on “Pincode vergeten”

  1. Hopelijk weet je je pincode weer voordat je het maximum aantal contactloze betalingen hebt gedaan die door je bank zijn toegestaan.

  2. Als ik eerlijk ben, vind ik het nogal gedoe om te reageren en ik houd niet zo van gedoe…

    Maar goed, dat is mijn reactie niet, wel herken ik het plotseling vergeten van pincode, wat naar mijn mening te maken heeft met geblokkeerd worden door erover na te denken.
    Zonder nadenken kan ik de pincode klakkeloos invullen, ga ik erover nadenken, weet ik het soms opeens niet meer.

    Met wachtwoorden ben ik makkelijk, ik laat de browser de inlognaam\wachtwoord opslaan, waardoor alles braaf wordt ingevuld als ik op een website wil inloggen.
    Mijn computer is redelijk goed beveiligd en daarnaast ben ik niet echt interessant voor een hacker.
    Het is onmogelijk om alle wachtwoorden bij te houden en hoewel ik een standaard wachtwoord heb, gaat niet iedere site daarmee akkoord en moet er weer een toevoeging bij, dat onthoudt je niet.
    Maar ook dat heeft zo zijn beperkingen merkte ik net, want iedere wijziging wordt ook opgeslagen en welke wijziging is dan van kracht in de lijst van inlognamen en wachtwoorden?
    De computer onthoudt het wel, maar ik zit met een onzinnige list, waarvan ik niet weet, welke te verwijderen.

    Ik lees pas sinds gisteren deze weblog, al gaan de fietsblogs wat aan mij voorbij, hoofdzakelijk door mijn teleurstelling niet meer te kunnen fietsen, hoewel ik met mijn kinderen mooie en lange fietstochten heb gemaakt om te beseffen hoe mooi Nederland is.
    Hoezeer ik het ook mis, het is verleden tijd en ik ben niet iemand, die blijft hangen in verlies, ik kan nog steeds korte wandelingen maken in de prachtige omgeving van de Veluwe.

    Ik ben weer veel te lang in mijn reactie, wat iets van mij is, ook op de blog van mijn eigen website, die ik niet promoot. Voor mij een vrij anoniem plekje op Internet om mijn gedachten te ventileren zonder mezelf in bochten te wringen om mensen te pleasen of bezoekers te krijgen.

    Nog even zitten nadenken, maar hier laat ik het bij, uw weblog is wat interessanter dan de doorsnee weblogs en ik zal deze zeker blijven volgen, al dan niet met een reactie mijnerzijds.

    Vriendelijke groet,

    Lily

Geef een reactie

