Mister ELJRE

Deze week ben ik internet-loos. Dat vind ik wel spannend. We zijn wel erg afhankelijk geworden van de nieuwe media. Maar het is nu wel zo rustig. En ik ben toch wel bereikbaar. Dankzij mijn oude degelijke telefoon zonder toeters en bellen die ik tenminste nog een beetje kan begrijpen. Ik moet dus in het weekend een week vooruit schrijven.

Jullie krijgen dus deze week vooral oud nieuws voorgeschoteld. Zoals anekdotes van zaken die mij te op dit moment te binnen schieten. Dat bracht me wel op een blogje over hoe het vroeger was. Gezien mijn leeftijd mag ik het daar over hebben.

We maakten lange fietstochten door Europa. Het betekende dat onze ouders geen idee hadden waar en hoe ze ons moesten zoeken. Gezocht… op de fiets onderweg door Zweden en Noorwegen. We hadden wel de afspraak dat we om de paar dagen naar huis zouden bellen, maar in dunbevolkte gebieden zijn telefooncellen en postkantoren schaars. En als je dan kon bellen had je soms niet de goede munten.

Na een lange trap over de nog besneeuwde Hardanger Vidda met onze dochter van twee jaar achterop de fiets kwamen we aan in de jeugdherberg van Bergen in Noorwegen. Daar hing een bericht: “Mister ELJRE, please contact your father.”

Ik vond dat wel een vreemde naam. Zeker Zweeds of zo? Totdat we in de koffiehoek van de jeugdherberg nog even na zaten te denken over die naam. En toen had ik het. Als ik de kennelijk Engels uitgesproken letters terug vertaalde naar het Nederlands kwam daar mijn achternaam uit. Ik moest mijn vader bellen.

Zo gezegd, zo gedaan. Mijn vader vertelde dat mijn grootvader was overleden. Ik vloog met de KLM terug naar Nederland. Tineke ging met twee fietsen en een peuter met de boot mee.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Mister ELJRE”

Geef een reactie

