Verborgen agenda

Een aantal jaren geleden kreeg ik tijdens een ook al warme zomer een vriendelijk verzoek van een zekere mevrouw Zoetelief om eens bij elkaar te gaan zitten teneinde een aantal zaken door te spreken.

Het verzoek was dermate vriendelijk dat ik een dubbele bodem vermoedde. Hoewel ik niet wil uitsluiten dat iemand soms ook een nieuwe start wil maken.

Dat hoopte ik dan maar. Want mevrouw Zoetelief stond bij mij niet als zo vriendelijk bekend. Als je haar eigenschappen plaatste in het schema van de kernkwaliteiten zag je dat ze sterk sturend was. Ze had daarbij een sterke behoefte aan controle over andersdenkenden. Dat is een nogal explosief mengsel als het gaat om het overbruggen van verschillen van mening. Ik wist dat ze ook vaak aanvaringen had gehad met medewerkers. Eén van mijn collega’s had dankzij haar optreden het veld moeten ruimen.

Waar het gesprek over moest gaan werd mij destijds niet concreet geopenbaard. De samenwerking zou tegen het licht worden gehouden. Dat was het enige inhoudelijke thema dat genoemd werd.

Op zichzelf is het natuurlijk prima en ook noodzakelijk om – daar waar mensen samenwerken –  ook die samenwerking te bespreken. En als de partijen in het gesprek een gelijkwaardige inbreng hebben levert het ook winst op. Geen kritische ouderpositie, geen onderduikpositie, maar samen.

Ik heb ook eens een manager gehad die onder goede samenwerking verstond dat medewerkers deden wat hij zei. Als iemand iets anders deed kon die persoon niet samenwerken. Dat krijg je als een zorginstelling een officier uit het leger aanstelt als manager. Dat gaat niet altijd goed.

Ik liet het verzoek even liggen, want het was mij niet zo duidelijk wat de bedoeling was. Mevrouw Zoetelief stond in hiërarchisch opzicht niet boven mij, ik werkte ergens anders. Wel had ik even met haar te maken gehad, maar dat contact was niet verder gegaan.

Bovendien moest ik in die tijd veel zaken afronden, omdat ik ging verkassen van werkplek. Ik maakte werkdagen van 12 uur en had het ook nog eens erg warm omdat mijn werkplek niet was geïsoleerd. Eén regel typen en ik was weer naar van het zweet.

Een week later kreeg ik een doorgestuurd mailtje onder ogen. Iemand was zo vriendelijk geweest om mij een kijkje achter de schermen van de bedoelingen van mevrouw Zoetelief te geven. Ze bleek van plan te zijn om tijdens het gesprek ‘de zaak te laten escaleren’.  

Ik weet dan al wat er met mij gebeurt. Ik ben nergens meer. Dus ik moest er goed over nadenken of ik mij wel op dit gladde ijs moest willen begeven. Hoewel een beetje ijs in die warmte ook geen kwaad kon.

Ik legde de uitnodiging voor aan een bevriend psycholoog, die veel ervaring heeft met het overbruggen van tegenstellingen (hoewel hij zelf meestal de veerpont neemt). Hij adviseerde mij in de eerste plaats om niet blanco de bespreking in te gaan, maar om een duidelijke agenda te vragen. In feite had mevrouw Zoetelief zichzelf buitenspel gezet, maar dat kon ik moeilijk zeggen omdat ze dan zou willen weten hoe ik aan deze informatie kwam.

Uiteindelijk is het nooit van een gesprek gekomen. Mevrouw Zoetelief was niet van plan om een agenda te sturen. En ze kon mij ook nergens toe dwingen. Ondertussen had ze kennelijk ook alweer een ander doelwit gevonden. Ze twitterde een paar weken later dat ze weer een lastig klusje had geklaard. Kennelijk was er weer iets geëscaleerd. Samen winnen was er bij haar niet bij. Ze had weer eens gewonnen….

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Verborgen agenda”

  1. Ik heb in familiekring zo’n exemplaar. Ze denkt dat ze als zus de baas is, maar verpakt dat in schijnbaar sociaal gedrag.

Geef een reactie

